Taxi - var god dröj!

Redan tredje dagen gick Elisabet själv hem från skolan, och från fjärde dagen gick hon även dit själv. för "jag kan ju vägen". Jag brukar stå på balkongen och titta på henne när hon går iväg, bara för att jag tycker om att reflektera över hennes självständighet. De två första veckorna har flutit på bra, inga incidenter som jag har behövt kallas in för, och svaret jag får är alltid ett uppriktigt "Det har varit bra!" Maten är bra, ingen är dum, vad mer kan man önska?
 
Ni som har följt vår  resa några år kanske minns inlägg vid terminsstart där jag sliter mitt hår över taxistrulet på morgnarna. Sista terminerna var det huvudsakligen okej, med samma pålitliga chaufför, men vi har fått stå länge och undra över om det överhuvudtaget kommer någon taxi. Nu slipper vi gudskelov detta! Det är några hundra meter till skolan, längsmed en gång/cykelväg, långt ifrån all biltrafik. Och mitt gudskelov är ännu större nu, när jag fick ett långt mejl från Trafikcentralen (de har kvar oss på mejlinglistan) där man verkligen bad om ursäkt för alla problem som nya upphandlingar har orsakat. Vissa barn har fått vänta i flera timmar. Jag har aldrig fått någon ursäkt för strul, så nu måste det vara väldigt illa! När folk har försökt ringa, så har de inte kommit fram eftersom det är så många som ringer.
 
Runt omkring har jag vänner med barn som också behöver lite mer stöd än neurotypiska. För en del går det ganska bra, för andra går det inte alls. Det gör mig ännu mer styrkt i min känsla av tacksamhet. Oavsett hur framtiden kommer att se ut, så är det bra just nu. Våra barn mår bra. Vi mår bra. Vad mer kan vi önska?

Högstadiet

Tredje dagen på högstadiet.
Första dagen satt jag utanför klassrummet i korridoren, och var med Elisabet ut på första rasten. När de skulle på tipspromenad runt halv elva såg hon inte ens åt mig när hon kom ut från klassrummet, så jag gick ifatt henne och frågade om hon behövde att jag var kvar eller om jag kunde gå hem. "Du kan gå hem." Bra, okej, då hämtar jag dig när du slutar halv ett!
 
Dag två följde jag henne också till skolan, men behövde inte gå med in. Jag sa att gärna ville hämta henne igen när hon slutade vid tre, för att växla några ord med lärarena. "Ja, och för att det är en av de första dagarna", tillade hon och det höll jag med om.
 
Allt hade gått bra. Lilla Gruppen består av fjorton eller femton elever utspridda i alla årskurser, Elisabet är enda flickan men det bryr sig inte hon ett dugg om. I hennes grupp är de fyra elever, varav en också kommer från samma resursskola. Vilket hon inte heller bryr sig om. Hon har inget med honom att göra ändå. De har delat in grupperna efter temperament snarare än årskurs, vilket är väldigt bra! En autist och tre ADHD är inte den bästa mixen för autisten skulle jag tro.
 
Lärarna är förundrade över hur glad Elisabet är, att hon är med, ger så bra blickkontakt. Och visst har det hänt otroligt mycket med henne under alla skolår. Det var knappt så att lärarna i resursskolan hängde med,
 
Idag följde jag henne till skolan igen, för det var inte helt säkert att hon visste vägen, men hon fick gå före mig och känna sig för, och det är i princip raka vägen från oss så det var inga problem. Ett par minuters promenad. När jag frågade om jag skulle hämta henne efter skolan, så sa hon att hon nog kunde gå hem själv.
 
Min älskade lilla stora flicka!
 
 

Sista dagen!

Nu har Elisabet gått sin sista dag i resursskolan. Åkt med skoltaxi för sista gången i sitt liv, om det inte skulle krascha ordentligt med liten grupp på högstadiet men det tror jag verkligen inte.
Detta är stort. Riktigt stort.
Skulle vilja skriva ett långt inlägg men måste till jobbet.

Som man bäddar...

... hoppas jag verkligen att man får ligga, för nu har vi bäddat noga med manglade linnelakan!
 
Elisabet börjar högstadiet i augusti. Det innebär skolbyte. Eriksbergsskolan, ett stenkast från oss, har en lång vana av undervisning i liten grupp. Lokaler, personal, helhetstänk. Därför är det självklart för alla inblandade att Elisabet ska ha sin placering där. Om det verkligen inte går av någon anledning så finns det resursenheter även på högstadiet, men vi tror inte att det ska behövas. 
Överslussningen är väl genomtänkt och noga planerad. Häromveckan var hon på besök med sin nuvarande mentor och en klasskamrat som också ska gå där. Inte nödvändigtvis i samma arbetsgrupp som hon, för de tänker gudskelov anpassa grupperna efter behovsnivå snarare än årskursvis. 
 
Varje elev tillhör en stor klass av administrativa skäl, och tidigare har det varit så att man har försökt få ut eleverna till "sin" klass i de praktiska ämnena så mycket som möjligt. Det var också vad jag trodde att de skulle fortsätta med, så jag har bäddat även för det. När jag fick veta att Elisabet ska gå i samma klass som flera av barnen som hon känt ända sedan förskolan, och gått i sexårs och ettan med, så började jag smida. Jag har pratat med föräldrar, barn, lärare i båda skolorna och kommande skola och bett om tillstånd från matbespisningen, och arrangerade att tre av barnen skulle äta lunch tillsammans med Elisabet i nya matsalen förra veckan. Dels för att göra henne bekant med matsalen, men lika mycket för att placera henne i ett nytt sammanhang. Många samtal för en liten men ack så stor lunch. Jag höll mig i närheten för att se att allt gick bra, och det var så fint att se dem! Elisabet pratade ingenting med dem, men varför skulle hon plötsligt göra det? Hon satt där i alla fall, och hävdade efteråt att det hade varit roligt och det är allt som spelar någon roll. 
 
Idag har jag haft sista mötet inför skolstarten, då jag har pratat med rektorn och en av lärarna, har fått se lokalerna och vet var jag ska lämna av henne på måndagmorgonen. Det kommer inte att bli samma fokus på integrering i stor klass, för att de tidigare eleverna har blivit stressade av det, men för Elisabets del är det troligen lite skillnad eftersom hon faktiskt känner några av barnen, och de känner henne, så vi ska se över om hon kan ha några lektioner med dem i höst. Om det funkar. Huvudsaken är att hon mår bra. Visst skulle det kännas som att en cirkel är sluten, om hon fick vara med sina gamla klasskamrater igen, men det får i så fall vara på hennes villkor, inte för att jag skulle tycka om det.
 
Allt känns tryggt och lugnt men spännande inför hösten. 
Jag har tagit en hel månads tjänstledigt för att kunna finnas där på fem minuter om det skulle behövas. Inte för att jag tror det, men om. Jag vill finnas där på morgonen och se hennes ansiktsuttryck när hon går till skolan, jag vill se hur hon ser ut när hon kommer hem. Jag vill få in rutiner. Läsa läxor. Kunna följa med och visa vägen om hon ska ha lektioner med stora klassen, om det behövs. 
 
Ja, allt är färdigbäddat och kuddarna uppfluffade. Det är bara att krypa ner och hoppas att det blir så bra som vi tror att det ska bli.
 
 

För sju år sedan...

... frågade Elisabets förskolepedagog om de fick bli stödfamilj åt henne när hon gick vidare till sexårsverksamhet. "Jag tycker så mycket om henne, jag vill inte släppa henne!"
På dagen sju år sedan hände det, och jag minns hur jag nästan började gråta. Kan man få höra något finare om sitt barn? 
Allt gick som på räls. Kommunen var förundrade och tacksamma över att vi redan hade en familj i bakfickan när vi sökte om stödet, annars är det inte det lättaste att hitta! 
Det som är lite underligt i den här situationen är att jag fortfarande inte har varit och hälsat på dem, jag har ingen aning om hur det ser ut. Maken var där och hälsade på tillsammans med både Elisabet och Roland innan vi började "låna ut" henne, men jag jobbade väldigt mycket den perioden och vi kunde aldrig hitta en tid som passade oss alla. Jag litade förstås både på pedagogen och på makens omdöme och det gör faktiskt inget att jag inte vet allt om Elisabets liv. Det här är hennes zon, hon är alltid glad när hon ska dit och alltid glad när hon kommer därifrån så jag utgår ifrån att hon har det bra.
Den här helgen är hon där fredag till söndag, och jag tänker på allt jag har skrivit under åren om stödinsatser. Många tror att deras barn inte skulle klara av att vara hos en ny familj, och det är en bedömning som varje förälder måste göra. Jag hade nog också tvekat att lämna bort det käraste jag har till främlingar. Förmodligen hade jag inte ens tänkt tanken på att söka stöd om vi inte fått frågan, för just då kändes det inte som att behovet fanns för vår del - men den viktigaste frågan handlade om Elisabets behov. Kunde det vara bra för henne att lära känna en annan familj, och få lite miljöombyte? Tveklöst! 
Många känner skuld inför att söka hjälp. Som om de vore sämre föräldrar för att de inte orkar med sitt barn. Så är det naturligtvis inte, men ibland mår alla bättre av ett kort avbrott. Det märker jag på jobbet. Barn som tycks otröstliga, föräldrar som är så trötta att de inte vet vare sig ut eller in, barn och föräldrar trissar upp varandra i en spiral som bara slutar i ännu fler tårar. Då hjälper det ofta att vi kliver in, pratar en stund, kanske tar ett varv i korridoren med barnvagnen i fem-tio minuter. Ett avbrott, en stund att andas, att tänka på något helt annat, att rensa energierna i rummet. Under en period kände jag verkligen så, när allt var som värst med både det ena och det andra. Jag var så innerligt trött på att bli biten, på kisstvätt, på mantran, på att försöka hålla mig lugn vid utbrott. En gång tänkte jag: "Om de ringer nu och säger att de måste ställa in helgens vistelse, så vet jag inte vad jag gör!" Ett dygns paus, så var jag redo att orka en månad till, och jag fick chansen att sakna henne. 
Gudskelov var det en ganska kort period som jag kände att stödfamiljen var till för min egen hälsas skull. När Elisabet fick börja i resursskolan, så vände allting till det bättre. Nu är dessa helger till för hennes skull, och för Rolands. Han börjar bli stor han också, går i femman, och tycker om att vara ensam hemma. Igår höll både jag och maken oss borta i några timmar för att ge honom lite utrymme. 
För vår del har vi inga som helst krav på att Elisabet ska göra en massa saker under dessa helger. Hon är nöjd med att bara få vara, och det är vi noga med att säga. Annars är det tydligen vanligt att föräldrarna blir lite sura på sina stödfamiljer om de inte har aktivetat barnet tillräckligt. Det är en sak om trötta föräldrar får tillbaka ett hyper-rastlöst barn som inte fått utlopp för sin energi, men där har vi verkligen inte Elisabet. Jag har aldrig sett henne rastlös.
Sju år, det är över halva hennes liv som hon har varit en del av en annan familj. Tretton år har hon hunnit bli, vår fina flicka. Högstadiet väntar. Om de tankarna ska jag skriva ett eget inlägg snart. En ny fas i livet väntar.

Tonåring!

Elisabet fyller tretton år idag. Jag har en tonåring i huset!
Egentligen skulle jag ha jobbat kvällspass, men kunde med mycket kort varsel byta till dagpass. Det innebar att Elisabet och Roland var ensamma på morgonen och "telefonstyrdes" av maken. Jag frågade henne om hon ville vänta med att öppna presenterna tills alla var hemma, eller göra som vi först hade tänkt, sätta klockan på fem minuter tidigare så att hon hann öppna på morgonen. Hon valde det senare, så hon och Roland öppnade paket ensamma på morgonen. Det gick alldeles utmärkt, hon tyckte inte att det var ett dugg trist att inte föräldrarna var där.
När jag berättade detta på jobbet igår kväll, när det blev bestämt att jag skulle byta skift, så tittade kollegorna förundrat på mig. "Det där skulle mina barn aldrig ha accepterat!" Det vill säga, om man har lovat vara hemma på morgonen, så har man!
Jag vet inte ens om Elisabet brydde sig särskilt mycket om att jag istället var hemma när vi åt blåbärstårtan hon valt. Hon åt upp sin bit snabbt, och marsipanrosen, och gick sedan ifrån bordet.  Men för mig kändes det bra att få sitta med familjen samlad och fira att denna dag för tretton år sedan är en av de bästa i mitt liv, och har efter det följts av tusentals dagar som också är de bästa i mitt liv tack vare min man och mina barn.

Morgnar

Det går inte en dag utan att jag är tacksam över hur lugnt livet är, främst morgnarna som jag vet är ett stort stressmoment för många familjer, även neurotypiska. Här ringer klockan runt sju.
-Godmorgon! Är du vaken, Elisabet?
-Ja.
-Då är det dags att gå upp. Vill du sova lite till, Roland?
-Mm.
Elisabet går upp, klär på sig, får ibland hjälp med att borsta håret (tovorna har blivit mycket färre sedan hon gått med på att börja sova med fläta, men det är tjockt och tovar lätt ihop sig), tar frukost själv. Roland får sova tio minuter till innan han går upp och sätter sig med iPaden i kammaren. Förr var det morgonshowen på barnkanalen, men nu har han tröttnat på den. Till honom gör jag lite frukost som han äter där. Elisabet borstar tänderna, ofta gör hon det själv när hon ätit klart, ibland får jag säga till när det är dags. Efter det tar hon på ytterkläder, och vi går ner till taxin som oftast är i någorlunda tid. Annars ringer chauffören och förvarnar oss, så att vi inte behöver stå i trapphuset och vänta. Jag vinkar av Elisabet, går upp och pysslar med något i en kvart innan det är dags för Roland att göra sig iordning, och så följer jag honom den korta biten till skolan. Inte för att han behöver det, han är ändå elva år nu och det är ingen bilväg i närheten av skolvägen, men det är trevligt att gå tillsammans och prata lite, och det är rätt skönt att vakna till och få lite luft. Kanske går jag förbi affären på hemvägen, eller går direkt hem och tar det lugnt några timmar innan det är dags att gå till jobbet, om jag inte är ledig - och då går jag också hem och tar det lugnt innan jag eventuellt startar upp något projekt.
Det är så innerligt skönt att slippa bråk på morgnarna!

Ännu ett steg!

Telefonsamtal från skolan runt tiotiden. Elisabet hade låtit lite rosslig redan kvällen innan, och nu hade hon sagt att hon inte orkade mer! Var någon ledig så att hon kunde åka hem? Jo, det var jag, jag skulle jobba kväll men det brukar gå bra att vabba några timmar i väntan på att maken kommer. Men det skulle ta ett tag för mig att gå ut till bussen, hämta henne och sedan åka hem... Vi provar att låta henne åka ensam! Det är bara en handfull hållplatser och en resa på kanske två-tre minuter, en bra start!
Sagt och gjort. Läraren följde henne till busshållplatsen, pratade kort med chauffören och för säkerhets skull gav honom en lapp med mitt telefonnummer, och ringde mig när han hade satt henne på bussen. Jag stod redan och väntade vid vår hållplats, och ni kan tro att det var en stor tjej som klev av!
Inte roligt att hon är hängig, men å så roligt att hon blir mer och mer självständig!

Nya utmaningar

Så gott som varje år, åtminstone en gång, så glömmer jag att tänka på att maken, som är lärare, börjar en dag före barnen. Därför står jag där, så gott som varje år, och morrar över att jag inte kommit ihåg att lägga schemat så att jag är ledig den dagen. Om jag kommer ihåg det när höstterminen börjar - vilket jag kom ihåg i år - så glömmer jag det när vårterminen börjar - vilket jag glömde i år. Inte kunde jag byta pass med någon heller eftersom jag hade utbildningsdag som jag behövde gå på mellan 8-16. Barnens farmor var bortrest, annars bor hon inte längre bort än att hon hade kunnat vara här några timmar.
Men det är i sådana här situationer som gränserna flyttas framåt. Roland har varit hemma ensam en hel dag vid ett tillfälle - kunde Elisabet också tänka sig att vara det, inte ensam men hemma med lillebror utan vuxna? Jodå, det kunde hon försöka.
Det gick alldeles utmärkt! Roland fick en kompis på besök större delen av dagen, och Elisabet har aldrig haft några problem med att sysselsätta sig själv. Hon fixade lunch själv med microns hjälp och var helt nöjd när jag kom hem vid halv fem.
Ännu ett stort steg taget mot självständighet!
Gott -19 på er, alla!

Cariad

Cariad betyder kärlek eller älskad person på walesiska, och eftersom Elisabets förstanamn är walesiskt så kändes det som ett passande namn på den här bloggen - den handlar om kärlek och om en älskad person.
På höstlovet åkte jag och maken till Aberystwyth medan barnen var hos mina föräldrar. I min favoritaffär Siop y Pethe, som sedan jag bodde där för ett kvarts sekel sedan har utökats från att vara enbart en bokhandel till en bokhandel/presentbutik, fann jag detta halsband som jag önskade mig i julklapp av maken. Nu hänger det om min hals, och hela jag blev alldeles varm i kroppen när jag satte det på mig!
 
Jag gillar dock inte espresso, så jag gick inte in hit, men jag blev ändå glad av namnet!
 
Gott 2019 åt er alla! Det blir ett spännande år, då Elisabet börjar högstadiet!
 

Åtta år sedan...

...vi fick diagnosen och jag började skriva den här bloggen. I början skrev jag mycket, för att ventilera mina tankar kring resan med ett barn som inte passar in i vårt samhälles normer. Jag har gråtit och skrivit, jag har skrattat och skrivit, jag har kokat av vrede och skrivit, jag har uppdaterat i lite neutral ton. Sedan Elisabet själv sagt att hon inte vill att jag skriver om henne, så respekterar jag det, och allt klockrent som kommer ur hennes mun är sådant jag istället berättar på fikaraster, precis som man berättar om vilken unge som helst. För fyndig är hon, tjejen. Hon har integritet som få, och letar aldrig svårigheter eller kommer med ursäkter. Situationer som kan vara jobbiga i stunden sopar hon undan så fort vi har lyckats lösa det.
 
Det går inte en dag utan att jag med tacksamhet tänker på hur vi har det. Sedan jag gifte mig med maken, så har jag varit lycklig. Trots situationer och perioder som varit svårare, så har lyckan funnits som ett grundtillstånd. Jag har kommit hem från jobbet eller möten kring Elisabet och gråtit, men varit lycklig eftersom jag har haft allt som är viktigt i livet. Allt är verkligen perfekt.
 
Tacksamheten växer varje gång jag pratar med någon som brottas med omgivningens brist på förståelse. Barn som inte får den hjälp de behöver, bara för att de "råkar" ha lärt sig härma ett beteende som anses vara normalt i skolan - och sedan kraschar fullständigt när de kommer hem, för att de inte orkar hålla uppe en fasad längre. Föräldrar som inte får stöd, eftersom ingen annan ser problemet. Det går ju så bra! Det här barnet kan inte ha problem. Man klarar inte skolan om man är autistisk, alltså är hen inte det. Det är inte bara en eller två av mina vänner som brottas med detta. De som faktiskt har fått hjälp, i form av en resurs i skolan, går med en oro för att resursen ska plockas bort eftersom det går ganska bra - med resursen. Det är den logiken som används alldeles för ofta - om det går bra med hjälp, så går det säkert lika bra utan hjälp. Eller så kan man slänga in resursen utan förvarning som vikarie i en annan klass när det blir en sjuklucka.
Jag har vänner vars barn gråter på morgnarna för att de inte orkar gå till skolan och spela det här spelet.
Jag har vänner vars barn har ständig magvärk, som läkarna inte lyckas hitta någon orsak till.
 
Själv har jag en flicka som mår bra och är harmonisk. Vad mer kan en förälder önska sig, än detta?
Ingenting!

Sommaren 2018

Vilken fantastisk sommar! Varm som tusan vilket bitvis har varit besvärligt för de flesta, men nog har den haft sina höjdpunkter! Vi har badat mycket, och Elisabet åkte till sitt läger för tredje året i rad och hade en härlig vecka. Hon deltog i många fler aktiviteter än de två första åren. Typiskt för henne, att hon först vill iaktta och ta in en situation, och sedan prova på.
Nu har hon precis börjat sista året på mellanstadiet och får gå kvar i specialskolan. Till högstadiet hoppas vi på att hon kan gå i liten grupp på den "vanliga" skolan som ligger bara några hundra meter ifrån oss. Det vore verkligen bra för hennes självständighet, att kunna gå till och från skolan själv!
Vi hoppas på ett lugnt och harmoniskt skolår!

Ny cykel

 
För några år sedan frågade jag Elisabet om hon ville ha en stor cykel med tre hjul, men det ville hon absolut inte! Det behöver dock inte betyda att hon aldrig vill ha det, så jag frågade igen för några veckor sedan och då kunde hon tänka sig det, om den passade henne och var bra. Alltså började jag titta runt på nätet, framför allt på Blocket. Där fanns ett gäng för några tusenlappar i andra delar av Sverige, och så denna i vår stad för 8000 (fyra år gammal, nypris 17000). Jag tänkte att jag hellre betalar några tusen extra för att få chansen att prova den och veta att den är okej, än att betala rätt mycket i transport med risken att något skadas och att hon inte vill ha den.
Maken, dottern och jag tog bussen till säljaren där hon fick prova på innergården. Jodå, den ville hon ha. Så jag cyklade hem den med rätt stor möda för den var tung i uppförsbackarna och sadeln var anpassad efter Elisabet som är bra mycket kortare än jag. Rätt svårstyrd också jämfört med en tvåhjuling men Elisabet har ju aldrig cyklat ordentligt på en sådan och har inget att jämföra med.
En dag bestämde vi att jag skulle hämta henne i skolan och att vi skulle cykla hem. Jag hade sett ut en väg som jag trodde skulle bli bra, med ytterst lite trafik. Efter lite inledande tumult och genomgång av det här med att bromsa så hittade vi en metod som passade. Jag höll i styret och gick så fort jag kunde bredvid henne och såg till att hålla henne på rätt köl där det kunde dyka upp trafik, men på en lång sträcka med en gruscykelbana kantad av gräs i samma nivå släppte jag henne så att hon körde helt själv. Några vida svängar ut på gräset men det var ingen fara.
Det jag är mest stolt över är att hon efter det inledande tumultet (då det här var den sämsta idén jag någonsin hade kommit med!) ändå satte sig på cykeln igen och trampade på. Andra barn, jag nämner inga namn, hade vägrat att ens röra vid den där cykeln på mycket lång tid. När vi fått ordning på det hela frågade jag:
-Är det roligt?
-Ja, nu!

Unikum

Nyligen bestämdes det att "utlokaliserade" barn ändå ska höra till en viss klass på hemskolan. Elisabet går därför officiellt i klass 5B i Näraskolan, vilket innebär att jag och maken får alla Unikum-notiser vilket är rätt förvirrande eftersom vi dessutom via Unikum får från både specialskolan och Rolands klass. Hittills har de flesta varit ganska allmängiltiga. Klassen behöver tidningar till ett projekt. Religionprovet flyttat. Veckobrev v 17. Men idag kom det första specifika. "Elisabet har fått en ny pedagogisk planering av Läraren X". Det här planeras hon studera, på en skola där hon inte går, planerat av en lärare som inte ens vet vem hon är. Det känns bara väldigt konstigt. Och, handen på hjärtat, en aning vemodigt också. Elisabet har tur som får gå på en så fantastisk skola med engagerad personal som undan för undan lyfter henne till nya höjder. Hon mår bra och trivs och utvecklas och allt är perfekt. Men ändå - de där små notiserna om "ny pedagogisk planering" handlar om nivåer som hon ännu är långt ifrån. De handlar om det liv vi trodde att vi skulle få. Det handlar om Italien, läs här om du är ny följare och inte förstår vad jag menar.
Jag vill inte ändra något, jag vill inte ha Italien istället. Mysteria är ett utmärkt ställe att leva vårt liv på. Men jag behöver inte få den makulerade biljetten dit viftad framför näsan flera gånger i veckan.

Hår

 
I större delen av hennes liv har Elisabet vägrat att låta mig hålla på med hennes vackra hår. Tvätta har jag fått, men borstning hoppades över ända tills vi köpte en tangleteezer som är en helt fantastisk uppfinning. Nu borstar hon själv hjälpligt, och jag får under protest hjälpa henne att reda ut tovor.
Men nu har en nygammal pryl plockats fram ur djupet av min garderob - hårtorken! Efter tvätt med balsam så får jag nu lov att blåsa hennes hår torrt. Inte bara det, hon tycker om det! Efteråt hävdar jag att jag måste borsta det för att det inte ska bli tovor. Det är visserligen sant men jag kanske inte måste borsta riktigt lika länge som jag gör. För å vad jag njuter av att ha detta silkeslena flytande guld mellan fingrarna!
 
För övrigt så kan jag berätta att en ny bok är på gång, en seriebok om hur det kan kännas att vara förälder till barn med diabetes, idiotiska kommentarer man måste brottas med, och "goda råd" som haglar över en, med mera. Här går att läsa mer:
http://barndiabetesbok.blogg.se/
 

RSS 2.0