Första föräldramötet på högstadiet

Vad diskuteras i en NPF-grupp på högstadiet? Mobiltelefoner, givetvis. Tydligen inte ett problem, som väl är. Definitivt inte för oss, för Elisabet har ingen. Det blev en allmän diskussion om hur man gör i andra skolor, och på högskolor. Nu vet jag inte hur de andra fjorton barnen kommunicerar, men jag vet att det finns barn som behöver sin telefon som kommunikationsväg. Svårt med alla parametrar i en ekvation som helt enkelt inte fanns när jjag gick i högstadiet. Och sorgligt hur det har blivit ett problem.
Vi diskuterade också det urdåliga systemet Unikum där man inte hittar information och veckobrev. Och lite kort om hur schemastrulet har påverkat, när man inte har haft fasta ramtider förrän nu på grund av svårigheter att få ihop hela stora högstadiets schema. Inte heller det har varit ett probem för oss. Elisabet har inga svårigheter att anpassa sig till att börja olika tider varje dag, allt mellan halv nio och nio. Lite kort om vilka hjälpmedel som finns tillgängliga, som hörselkåpor, antistressbollar och sådant. 
 
Det verkar ha varit en bra skolstart, och eleverna i åttan och nian uppskattar att de inte behöver gå ut i "neurotypiska" klasser och ha övningsämnen. Jag frågade Elisabet nu hur hon ville göra, och hon är nöjd med att ha dessa ämnen i Lilla Gruppen så då får hon fortsätta med det. Det finns inget självändamål i att hon ska gå tillsammans med sina gamla klasskamrater, det var bara jag som tyckte att det kunde vara roligt men det är ju Elisabet som ska ha det bra i skolan, så jag backar på den tanken.
 
Allt rullar på så himla bra. Allt är bra, maten är bra, ingen är dum. Och hon har inte glömt koden till sitt lås till skåpet! 

RSS 2.0