Ny cykel

 
För några år sedan frågade jag Elisabet om hon ville ha en stor cykel med tre hjul, men det ville hon absolut inte! Det behöver dock inte betyda att hon aldrig vill ha det, så jag frågade igen för några veckor sedan och då kunde hon tänka sig det, om den passade henne och var bra. Alltså började jag titta runt på nätet, framför allt på Blocket. Där fanns ett gäng för några tusenlappar i andra delar av Sverige, och så denna i vår stad för 8000 (fyra år gammal, nypris 17000). Jag tänkte att jag hellre betalar några tusen extra för att få chansen att prova den och veta att den är okej, än att betala rätt mycket i transport med risken att något skadas och att hon inte vill ha den.
Maken, dottern och jag tog bussen till säljaren där hon fick prova på innergården. Jodå, den ville hon ha. Så jag cyklade hem den med rätt stor möda för den var tung i uppförsbackarna och sadeln var anpassad efter Elisabet som är bra mycket kortare än jag. Rätt svårstyrd också jämfört med en tvåhjuling men Elisabet har ju aldrig cyklat ordentligt på en sådan och har inget att jämföra med.
En dag bestämde vi att jag skulle hämta henne i skolan och att vi skulle cykla hem. Jag hade sett ut en väg som jag trodde skulle bli bra, med ytterst lite trafik. Efter lite inledande tumult och genomgång av det här med att bromsa så hittade vi en metod som passade. Jag höll i styret och gick så fort jag kunde bredvid henne och såg till att hålla henne på rätt köl där det kunde dyka upp trafik, men på en lång sträcka med en gruscykelbana kantad av gräs i samma nivå släppte jag henne så att hon körde helt själv. Några vida svängar ut på gräset men det var ingen fara.
Det jag är mest stolt över är att hon efter det inledande tumultet (då det här var den sämsta idén jag någonsin hade kommit med!) ändå satte sig på cykeln igen och trampade på. Andra barn, jag nämner inga namn, hade vägrat att ens röra vid den där cykeln på mycket lång tid. När vi fått ordning på det hela frågade jag:
-Är det roligt?
-Ja, nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0