Furuvik

Midsommardagen spenderades i djur&nöjesparken Furuvik tillsammans med farmor. Jag kom ett par timmar senare, och fick då veta att Elisabet med glädje hade åkt flera karuseller.

-Åkte du karusell? frågade jag.
-Ja. Jag åkte en svan, svarade hon mycket tyst.

Hon berättade något självmant för mig! Hjärtat stannade nästan.

-Vad åkte du mer? frågade pappa uppmuntrande.
Kort paus.
-En bil.

När vi åt lunch ville Elisabet kissa. Fort som tusan letade jag upp en toalett, för att finna att både dam- och handikapptoaletten var upptagna.
-Vi får gå in på herrarnas, sade jag och öppnade dörren. Därinne såg jag ryggtavlan av en herre, så jag stängde snabbt igen.
Elisabet blev så ledsen!
-Jag är en flicka! grät hon, och ville inte alls gå in på någon toalett längre.
Då blev damernas ledig, och jag fick nästan lyfta in henne dit, medan jag bad om ursäkt för att jag hade tagit så fel. Så tokigt, man kan ju inte gå in på herrarnas när man är en flicka!
På damernas kissade hon, och jag konstaterade förundrad och glad att hon klarade av att hålla sig en ganska lång stund, trots att hon var förtvivlad. Mycket bra!

De vildare åkturerna är hon inte intresserad av. Medan Roland tjuter av fröjd i kaffekopparna och lilla bergbanan, så sitter hon i vagnen och tittar på. Men bilen som går på räls, lilla karusellen med svanen och en annan sorts snurrgrej åkte hon, och hade inga problem med att sitta ensam på ett säte. Hon sitter där, tillbakalutad med armarna utsträckta mot ryggstödet, och pratar för sig själv, till synes i sin egen värld men mycket nöjd.


Den rena källan av Robert och Marie-Louise Hahn

Paret Hahn har skrivit flera böcker. Den första heter Klara svar från andevärlden, vilket förstås sätter tonen för vad som komma skall. Jag fick tips om dessa böcker på grund av mitt intresse för andlighet och mina funderingar kring Elisabet, och min övertygelse om att det inte är någon fysisk skada som ligger bakom hennes annorlundaskap.

Yngsta dottern i familjen Hahn är också autistisk. Marie-Louise är medial, och Robert har genom henne haft många diskussioner med andevärlden. En av frågorna de ställde var denna:

Varför blir så många fler barn autistiska i världen just nu? 

Vetenskapen försöker ge sina svar. Till exempel miljögifter, eller att kriterierna ändrats så att fler nu klassas som autistiska. Här är andevärldens svar, direkt hämtat ur boken, men jag väljer att tro att copyrighten accepterar detta citat:

"Dessa känsliga själar är i många fall otroligt upplysta personer. De kommer ned nu på bred front för att upplysa oss på jorden. Det handlar om att få djupare insikter i människans psyke och att lära sig tolerans och respekt för de som inte tänker som vi. För med desa barn breddas vårt seende och vår intuition blir starkare. Vi får en ökad medvetenhet tillsammans med dessa barn. På så sätt är de våra lärare i Upplysningens Tidevarv.
Man kan också säga att de här barnen får oss att vrida klockan tillbaka, att stanna i nuet och att glädjas åt små ting. De föds nu för att mäniskor kan ta till sig det de har att ge. Det krävs också mognad, tålamod och insikt för at tta hand om dessa barn.

Många föräldrar blir väl bara utslitna av att ta hand om dem?

Det handlar om andliga resor och de kan se olika ut hos olika familjer. Det betyder att vi har olika saker att lära oss av dessa barn. De här barnen har ett extra stort behov av mänsklig kärlek och omvårdnad. Om man kan älska dem med hjärtat så är man lösningen på spåret. I princip är det så att dessa barn kan helas med obegränsad kärlek, alltså kärlek som enbart är givande och inte kräver sitt.
De lär läkarna att söka andliga förklaringsmodeller - man kan inte förklara allt med vetenskap. Man måste förklara autism på et annat sätt.
Många av de som komer ner nu har svåra krigsupplevelser bakom sig. De är krigsbarn som dött under svåra umbäranden.
- - -
Vi som bor på jorden måste ta konsekvenserna av vårt eget handlande och då måste vi ta hand om dem på nytt och ge dem förutsättningar för att kunna hela sig själva. Detta är ett kollektivt ansvar."

Jag tänker inte försöka övertyga någon om att det de berättar är sant. Men det de skriver slår an en ton i mig, som stämmer så väl överens med det jag tidigare har tänkt om både tidigare liv, karma och min familj, så jag känner en stor trygghet i att läsa detta. En trestegshealing beskrivs senare i kapitlet om autism, som i första steget liknar det jag intuitivt har gjort med Elisabet, när jag öppnat mitt hjärta och strömmat kärlek till henne.

Skeptiker kan vilja misstolka meningen om att barnen i princip kan läkas med obegränsad kärlek. Som att ingen träning behövdes alls. Jag tror att det går att dra parallellen till att bryta ett ben. Träning kan inte läka benet, men när skadan väl är läkt så krävs träning för att få benet att fungera som det skall. Min älskade Elisabet behöver kärlek för att känna sig hemma och trygg i den här världen, och först då kan vi träna henne i att leva i det samhälle hon hamnat.

Tänk efter själva - vilka lektioner var roliga att gå till i skolan? Vilka lärare motiverade er? De som mumlade med ryggen mot er, eller de som brann för sin sak och verkligen ville förmedla sin kunskap?

Jag upprepar:
Allt bli bättre med kärlek!


Varggruppen

I höstas fick inte alla 06-or plats i storbarnsavdelningen på förskolan, tio fick bli kvar i de två småbarnsavdelningarna. Fem i varje. Dessa tio har fått bilda en egen liten grupp, som gör utflykter flera gånger i veckan. Gemensamt beslutade de sig för att heta Varggruppen. I höst kommer alla att flytta upp, det känns bra att det blir ett helt sammansvetsat gäng som tar steget tillsammans!

I lördags var hela Varggruppen bjudna på femårskalas hos en av pojkarna. Elisabet också givetvis, hon är ju en självklar del av gruppen! Vi känner inte den här pojken eller hans föräldrar alls, så för säkerhets skull ringde jag och frågade om de kände till att Elisabet är lite speciell, och om det gick bra att hennes pappa följde med. Jodå, de visste att hon är autistisk, och både jag och min man var så välkomna!

Jag blir så glad och varm inombords. Min unge är fullt ut accepterad för den hon är. Hon är välkommen på sina villkor. Roland hade förmodligen också fått komma om vi hade haft barnvaktsproblem, men nu fick han leka hemma hos andra kompisar medan pappa var med storasyster och mamma på bröllop. Han var helt på det klara med att han inte skulle på kalaset, utan vara ensam hos kompisarna.

Allt gick bra. Roland hade tittat länge efter pappa, men utan att vara ledsen. Elisabet körde sin vanliga strategi, att känna in den nya situationen för sig själv innan hon lekte tillsammans med de andra. Nu har hon ett ännu starkare band till det här gänget, inför hösten. Att träffa barnen utanför dagis ger ju ännu en dimension.

Själv hade jag en härlig helg, full av musik och glädje! Batterierna laddade!

Säsongsavrundning

Nyss hemkommen från sista mötet för terminen med specialpedagogen och psykologen på habiliteringen. Vi gick igenom de mål och delmål vi satte upp i februari, och konstaterade att det har hänt massor under våren!

Jag gav dem också adressen till den här bloggen. Tror inte att jag har skrivit något hemskt om just dem - de är helt fantastiska och bryr sig uppriktigt om Elisabet och alltså är de bra människor! - och det negativa jag skrev om första steget-kursen i höstas har jag redan rett ut med rätt personer. Så jag tror nog att de kan läsa utan någon större ängslan.

Om en timme ger jag mig av till hemstaden. Fem timmar på tåg i lugn och ro med en bra bok, musik och total avkoppling, en bra början på en säkerligen bra helg! Ungarna skall på roliga saker både lördag och söndag, så det är väl min man som behöver semester efter den här helgen.

Hoppas ni också får en trevlig helg!

En bondgård i skogen

Idag är jag en bra mamma igen.

Elisabet och jag stannade i skogen på hemväg från dagis. Jag gjorde djur av pinnar och kottar åt henne som vi lekte med en lång stund. Pojken Visnu, hasselmusen Äve, en gris, en ko, en get, en häst och en liten kanin. Vi lekte sagan, att Visnu och Äve skall baka hasselnötstårta och samlar ingredienser hos de olika djuren. Elisabet skötte Äve och geten, och uppmanade mig att sköta de andra djuren. Vi förde små dialoger, riktiga sådana, där hon tog djurens roll.

-Vill du smaka hasselnötstårtan? frågade Visnu geten.
-Nej, jag tycker bara om att äta plåtburkar! svarade geten.

Balans

Oftast tycker jag att jag är en mycket bra mamma. Tillochmed när jag steker färdigköttbullar och serverar barnen framför TV:n i soffan, även om jag när en fåfäng dröm om ordentligt lagade familjemiddagar vid köksbordet. Jag tappar ytterst sällan humöret, och gör jag det är jag bra på att bita ihop så att det inte går ut över barnen.

 Men igår brast det.

 Egentligen borde jag ha varit utvilad, jag hade varit ledig i flera dagar, sovit bra och inte haft något stressande som måste göras. Ändå var jag trött. Barnen gick på dagis som vanligt, och jag hämtade dem vid tre tillsammans med maken. Jag tog genast Elisabet till toaletten, där hon uträttade både det ena och det andra! Jag blev så glad att jag dansade en liten runda i kapprummet när hon sprungit ut på gården. Äntligen äntligen äntligen, efter att ha tagit hand om bajsiga underbyxor nästan varenda dag under ganska lång tid, så kom det på rätt ställe! Vi lekte en stund ute tillsammans alla fyra, innan maken skulle åka ner på stan. Jag fixade middag, Elisabet bajsade igen på toaletten till min stora glädje, och båda ungarna tog ett bad medan jag stökade undan. Framåt halv åtta-tiden hamnade vi på stora sängen, där jag satt och sjöng för dem ur den silvriga barnkammarboken. Det var så mysigt!

 Klockan åtta tänkte jag tanken att jag faktiskt skulle kunna börja natta barnen och mig själv nu. Jag skulle upp klockan fem dagen efter, och hade bestämt mig för att ligga i sängen senast nio. Mina barn är nattugglor och före nio-halv tio är det ingen idé att ens börja tänka på nattning, men jag tänkte att det kanske skulle vara mysigt att ligga i sängen och sjunga en stund till innan vi somnar. Roland tänkte emellertid annorlunda, och gick iväg för att leka. Okej, tänkte jag. Då passar jag på att renskriva förskolans anteckningar från toaregistreringen som jag lovat skicka iväg till habiliteringen innan jag åker iväg till jobbet på onsdagen. Jag trodde också att maken skulle komma hem vilken minut som helst, att stället han var på stängde sju.

 Lagom jag slagit på datorn ville Roland se på film. Det fick han – men ingenting var bra. Först skulle hönorna prata engelska, sedan blev han väldigt upprörd när de inte pratade svenska, men när jag bytte språk ylade han ännu värre och menade att råttorna inte skulle prata så!!! När han är på det humöret så är han helt hopplös, min lilla pojk. Ingenting duger. Klockan var över halv nio, och jag började få en otäck känsla av att det var just på tisdagar som affären där maken spelade figurspel stängde sent, och att han inte hade en aning om att jag hade räknat med att han skulle komma hem tidigare. Jag gav upp försöket med renskrivningen, kände en lätt panik vid tanken på att behöva stiga upp ännu tidigare morgonen därpå för att göra klart det, då jag mindes det jag och maken pratade om sist jag höll på att köra huvudet i väggen. Jag är faktiskt inte den som ensam skall ta hand om allt pappersarbete kring Elisabet. Hon har två föräldrar. Jag måste släppa in min man mer. Så jag ringde honom, som mycket riktigt satt kvar i affären. Bad honom fixa renskrivningen när han kom hem, med Roland gapandes i bakgrunden.

 När jag lagt på luren försökte jag samla mig för att försöka ta reda på vad Roland tyckte var så fel. ”De ska skrika!” grät han. ”De ska skrika!” Jag chansade på att han ville höra när mr Tweedy ryter: ”No chicken escapes from Tweedys farm!”, som jag lärt honom säga, och försökte febrilt snabbspola med vår nya dvd-fjärrkontroll som jag inte hunnit lära mig behärska. Och i det ögonblicket kom Elisabet. ”Nej, bajs!” sade hon olyckligt. Hela underbyxan var full av en surt stinkande lös sörja. Tjugo minuter efter att hon satt på toaletten och hävdade att hon alls inte behövde bajsa.

Hon grät, Roland grät. Om tjugo minuter skulle jag behöva ligga i sängen för att få en chans till en ordentlig nattvila innan nästa långa arbetspass. Min glädje över att hon hade bajsat på toaletten två gånger den dagen gjorde att besvikelsen blev så enorm nu. Jag hade börjat känna en strimma hopp för första gången på länge, det gjorde ont att få det grusat. Det jag borde ha gjort var förstås att blunda, ta ett par djupa andetag och försöka hitta det där inre lugnet, men istället skrek jag. Inte åt något barn, bara rakt ut i två sekunder. Sedan tog jag hand om den vidriga smeten medan Roland fortsatte gråta över att filmen var fel. Jag kände mig för första gången någonsin som en riktigt usel mamma. När jag var klar med Elisabet, som var kvittrande glad så fort hon blivit ren, hade Roland nästan somnat i fåtöljen. Jag viskade till honom och bad om förlåtelse. När han somnat bar jag in honom till sängen och lade mig intill, och berättade sagan om pojken Visnu och hasselmusen Äve för Elisabet. Blundade och tänkte att jag aldrig aldrig aldrig mer skall tappa fattningen sådär.

 I den stunden höll maken på att skrämma livet ur mig när han plötsligt stod över mig och sade något. Jag hade inte hört honom komma. Han sade att jag hade låtit så stressad, att han skyndat sig hem. Älskade man!

 Det är inte ofta han är borta på kvällarna mitt i veckorna. På fredagkvällarna brukar han spela figurspel, och det är jag jätteglad över! Det är underbart att få mysa ensam med barnen en kväll i veckan. Vi brukar grädda våfflor (hemgjorda med riven potatis i), göra popcorn och leka. Men i veckorna är det en annan sak att vara ensam med dem. Antingen har jag jobbat och är trött för det, eller så skall jag upp i ottan dagen efter och känner mig lite stressad över att inte få komma i säng. Ett lyxproblem jämfört med folk jag känner som alltid är ensamma med både två och tre barn, men jag blir inte mindre trött för att deras vardag är jobbigare.

Och plötsligt började jag tänka efter – hur många kvällar sedan i höstas har jag varit iväg på egen hand utan att behöva titta på klockan? Jag kollade almanackan.

En.

En med mammagruppen, då vi var ute och åt.
Och en med mina väninnor som jag spelar tillsammans med, då vi såg på en videoupptagning av konserten från i november, men då skulle jag upp tidigt dagen efter och hade definitivt ett öga på tiden.

Det finns ett uttryck som heter att släcka sin själsliga törst. I höstas höll jag på att drunkna, det blev för mycket av det roliga, och nu under våren har jag varit så försiktig att jag håller på att torka ut istället. Jag har inte spelat musik tillsammans med någon på över sju månader! Det som är mitt främsta livselixir. Det är så lätt att glömma bort sig själv som förälder. Kanske extra lätt när man har ett barn som är annorlunda. Även om Elisabet är oerhört lätt att ha att göra med jämfört med andra, så ligger ändå mycket fokus på henne. Träning, toaregistrering, den här extra uppmärksamheten som krävs så fort vi lämnar hemmet. Efter det kommer strävan efter att Roland skall få det han behöver, så att inte han hamnar i skymundan. Parrelationen måste också vårdas för att få en bra balans i familjen.

Jag brukar se på mig själv som den vuxne i ett flygplan när man behöver syrgas. Först hjälper man sig själv, sedan kan man hjälpa någon annan. Om inte jag mår bra, så kan jag inte hålla ihop någonting alls. Nu mår jag inte dåligt, men att jag skriker inför mina barn är ett säkert tecken på att allt inte är helt perfekt heller.

Lyckligtvis är hjälpen mycket nära. På fredag skall jag åka till min hemstad för att gå på en av mina bästa vänners bröllop. Maken stannar hemma med barnen, det är för lång resa och för kort vistelse där för att ta med dem. På lördagen är själva bröllopet. Jag har komponerat en brudmarsch i bröllopspresent, som jag skall spela tillsammans med två andra gäster. Och på kvällen blir det grillfest i brudparets trädgård, med sång och musik och lättsamt umgänge. På söndag åker jag hem till familjen igen. Förhoppningsvis och troligen full av ny energi.


Sagor

När barnen var små, så diskuterade vi sagoläsning i föräldragruppen. En mamma frågade oss hur många sagor vi brukade läsa för barnen vid läggdags.

Vadå läsa sagor? tänkte jag. Elisabet ville inte alls lyssna på sagor! Visst tittade vi mycket i böcker, men då ville hon att jag skulle prata om vad alla på bilden gjorde, och inte läsa någon text. Och eftersom hon var, och är, nattuggla så har det oftast handlat om att vi har lagt oss tillsammans på kvällen, inte att någon har "nattat" och gått därifrån. Periodvis har jag sjungit henne till sömns, och nästan mig själv också.

När vi flyttade om sängarna efter jul, så började vi läsa böcker, men har nu övergått till frihandssagor. Just nu berättar jag om pojken Visnu, som var så liten så liten att han kunde rida på ryggen på hasselmusen Äve. (Det är Elisabet som har hittat på namnen.) De skall baka en hasselnötstårta, så Äve klättrar upp i hasselbusken och hämtar nötter, sedan går de till bondgården och frågar de olika djuren efter ingredienser. Ägg och mjölk vill de ha, men grisen erbjuder bara skulor och det tycker inte Visnu låter så gott.

Igår tyckte jag att Elisabet bad mig berätta sagan om någon annan (ett påhittat namn som jag inte minns). När jag frågade henne:
-Skall jag berätta om (vem det nu var)?
så svarade hon:
-Nej, jag skall berätta! Det var en gång en liten pojke som hette...

Sedan var hon igång och berättade en saga för mig! Helt sammanhängande blev den väl inte, men jag blev ändå lycklig.

Hajar!

Hela familjen lekte i skogen idag. Roland stod på en mindre sten, jag och Elisabet på en större kulle. Mellan dem gick en stig, och Roland bestämde att det var vatten och att pappa skulle vara en haj. Sedan hoppade och sprang vi mellan stenarna, och när hajen fångade oss så åt han upp oss med pussar och kramar!
Elisabet tittade förundrat på honom.
-Vem är det som är en haj? frågade hon.
-Pappa låtsas att han är en haj, förklarade jag, och berättade hur leken gick till.
Hon ville inte delta, men iakttog oss mycket noga.
Efter en stund sade hon på sitt karakteristiska sätt med blicken lite i fjärran:
-Akta er! Det kommer hajar i vattnet!

Det är ett rejält kliv från ungen som blev helt förtvivlad när lillebror lekte att han var något annat!

Hur registreringen ser ut

Nu har jag renskrivit de första dagarna, och det ser ut så här:

8.00 – Mamma väcker, går direkt med E till toaletten, där hon kissar. Fixar efterbestyren själv.

15.00 Mamma hämtar på dagis, barnen är ute och E kommer målmedvetet med koncentrerad blick och går lite konstigt. Har bajsat ganska löst i underbyxorna. I lådan med extrakläder finns inga tunna byxor, det är nästan 30 grader varmt så mamma talar om att eftersom hon bajsade i  byxorna så är de smutsiga, och hon måste gå i klänning och bara underbyxor hem. E gråter hela vägen hem, vill ha byxor!

17.30 Nyss inkomna. E går till mammas säng, lägger sig där och sprattlar. Mamma vet att det betyder att hon är kissnödig, men vill vänja henne av vid att en förälder alltid kommer för att ta henne till toaletten när hon ligger där. Vi vill att hon skall gå direkt till badrummet. Därför avvaktar jag en stund innan jag går in och frågar ”Vad säger man?” E svarar: ”Bajsa! Behöver jag bajsa?” varpå hon själv går in på toaletten och kissar.

Efter detta förklarar jag för E att vi från och med nu kommer att ge henne en belöning när hon säger till innan hon behöver kissa eller bajsa. Sedan tidigare har hon fått en karamell när hon bajsat på toaletten, det är hon helt på det klara med så vi provar att utöka den förstärkningen. Hon drack mycket vatten utomhus i värmen efter dagis, så jag räknar med att det kommer bli kissdags snart igen.

17.45 E ser på mig och säger: ”Behöver jag kissa?” varpå hon själv går in på toa och kissar. Efteråt är hon lite uppspelt och måste påminnas om att spola och tvättar händerna. Jag erbjuder henne en aprikos som belöning, och hon nickar.

18.10 Efter middagen fick barnen varsin glass, och nu vill E ha en till. Jag säger att hon får det som belöning nästa gång hon säger till att hon behöver kissa. Då säger hon genast till, och går och kissar på toaletten. Klarar spolning och handtvätt själv utan uppmaning. Får en glass till.

20.00 Pappa har inte hunnit bli insatt i de nya rutinerna, så han säger till E att kissa. Det gör hon på toaletten.

8/6

8.00 Pappa väcker och uppmanar att gå och kissa. Det gör hon.

18.20 E säger ”Vill jag kissa?”, går och kissar på toaletten. Spolar och tvättar händerna.

19.00 E säger ängsligt ”Inte vara arg, vara glad!” och har bajsat i byxan. Låter sig torkas utan problem. Säger sedan att hon vill kissa, och kissar i toaletten.

20.15 Säger att hon vill kissa, kissar i toan, spolar och tvättar. Får belöning.

21.55 Gick själv upp ur sängen till toaletten. Det var upptaget, så det kom en liten droppe i underbyxorna men resten kom i toaletten. Sedan kröp hon ner i sängen igen.

9/6

8.00 Väcks och kissar på uppmaning i toaletten, sköter allt själv.

18.00 Ute på ett torg med mamma. Har druckit mycket vatten i värmen och ätit en halv liter jordgubbar. Säger ”Vill jag kissa i den busken?” och pekar.  Jag föreslår att vi skall gå in till närmaste restaurang istället, men ser på hennes blick och kroppsspråk att vi inte hinner, så jag håller upp henne mot busken, och torkar med våtservett. Hon är glad.

18.25 E säger igen ”Vill jag kissa i busken?”, mamma vill gärna hinna till en lite mer undanskymd plats för allmän trevnad, men hinner inte så det blir kiss i byxan. Då blir hon ledsen. Jag ber henne om förlåtelse och säger att det var mitt fel som inte lyssnade ordentligt på vad hon ville.

18.50 E har krupit ner i mammas säng, och ligger där en stund. När jag går förbi så att hon får syn på mig, gnäller hon till och springer själv till toaletten och kissar där. Fixar allt själv och är glad.

19.15 Har krupit ner i mammas säng igen, men mamma har is i magen och låter henne ligga där tills hon själv går till toaletten och säger ”Vill jag kissa?” Måste påminnas om att tvätta händerna.

20.20 Ligger i sängen igen, mamma sitter i vardagsrummet. Först springer hon till mig utan att säga något, och springer sedan till toaletten. Kissar och fixar allt.


Registrering dag 3

I tisdags började vi alltså registrera alla toaletthändelser. Samtidigt tog vi själva ett steg närmare hennes självständighet, genom att vi försöker att inte tala om för henne när hon skall kissa, utan försöker låta henne ta initiativet. Lite nervöst när hon ligger i min säng och jag vet att hon borde vara kissnödig, men jag är beredd att tvätta. Vi pratade också med Elisabet, lovade henne en belöning om hon talade om innan hon behövde kissa eller bajsa.

Det gjorde susen! En kvart senare gick hon mot toaletten, sade "Behöver jag kissa?" och klarade allt själv. Väl värt en aprikos! Sedan dess har hon sagt "Vill jag kissa?" eller något ditåt, gått till toaletten och fixat allt själv. Några gånger har vi fått påminna henne om att tvätta händerna. Och belöning pratar hon inte om, hon bara gör det ändå. Ikväll har hon lagt sig i min säng flera gånger, det brukar hon göra när hon är kissnödig, men jag har haft is i magen. Första gången gick jag bara dit och tittade på henne efter en stund, då gnydde hon till och sprang in på toa. Andra gången gick jag dit igen och tittade, men när hon bara lekte så gick jag därifrån, och en stund senare gick hon själv in på toaletten.

Det här känns så makalöst att jag inte riktigt kan irritera mig på att det fortfarande bajsas i byxorna. Kan hon lära sig kissa själv, så kan hon lära sig bajsa också! En sak i taget!

Mutor och förstärkning

Dagens möte på habiliteringen blev inställt. Maken skriver tenta, Roland var så hängig att jag inte kunde vare sig lämna honom på dagis eller ta med honom till mötet, så vi tog ett telefonmöte istället. En del prat om toalettbestyren och vad man skulle kunna göra. Vi kom inte fram till något bra just då, utan konstaterade mest att vi skulle köra på med registreringen och se vad den kunniga sjuksköterskan har att säga. Egentligen tror jag att tålamod är nyckelordet här. Det går ju bättre och bättre.

Jag passade också på att fråga om det här med mutor och förstärkning. Hon menade bestämt att vår strategi med att belöna Elisabet med en karamell faller under förstärkning. Mutor är när man ger något i förväg. Så det var väl jag som använde ordet muta fel, när jag skrev om det förut! För hon får ju inte en karamell för att hon skall bajsa på toaletten, utan för att hon har gjort det. Specialpedagogen sade att den som vill veta mer hur de tänker, gärna får kontakta henne!


Toalettregistrering

På fredag nästa vecka skall vi träffa en sjuksköterska på habiliteringen som lär vara bra på det här med toalettbestyr. Innan dess skall vi under minst en vecka ha registrerat varenda toaletthändelse - eller det som borde ha skett på toaletten. Ett schema med spalter för Datum - Kl. - Före/initiativ - Bajsar/blöja/toa - Kissar/blöja/toa - Efter skall fyllas i. Vi strök över blöja och skrev byxa. Det följde också med en mysig plansch med bajsillustrationer av sju olika slag, men än så länge är jag inte så desperat att jag tänker rota i toalettskålen och jämföra bilder, och när det hänt i brallan så är det svårt att veta om det var typ 5, 6 eller 7 av det lösa slaget. Klet är klet. Hård är hon aldrig, tur för oss alla!

Problemet är inte att hon inte förstår hur hon bör göra, eller att hon har gjort fel. Häromkvällen kissade hon på sig i sängen när hon lagt sig (nuförtiden kissar hon inte på sig så ofta, stort framsteg!), tassade upp till oss och sade ynkligt:
-Inte vara arg. Vara glad!
Min fina bok om Lisa som bajsar på toaletten har gjort stort intryck. Hon vet precis vad hon skall säga, vad man skall göra. Det är bara det att hon så sällan gör det! Två gånger har hon sagt: "Fel i magen!" och då har vi snabbt som ögat sprungit till toaletten med bra resultat.
Då och då bajsar hon när hon väl har satt sig på toaletten, på eget initiativ eller när vi försöker uppmana henne. Ibland tar jag till hårdhandskarna nästan bokstavligt. Själva handsken är inte hård, men att sticka in ett intvålat finger i arslet på mitt barn medan hon gråter är inget jag gillar. Jag har bara gjort det ett fåtal gånger, om jag vetat att hon inte bajsat på väldigt länge.

Rekordet är två dagar i rad utan att behöva tvätta bajsiga byxor. Ibland blir det ingen, ibland flera om dagen. Många sedan vi slutade med blöja. Men att gå tillbaka till blöja har aldrig varit ett alternativ. Då skurar jag hellre bajs.
Men håll tummarna för att vi kan få några bra tips!

Det finns hopp!

Elisabet låg och myste i min säng nu på kvällskvisten. Jag tittade till henne, och då for hon upp och sprang in på toaletten.
-Vill du kissa? frågade jag.
-Vill jag det? svarade hon och drog ner byxorna. Skulle precis sätta sig, då hon tappade sin lilla plyschkatt i toaletten. Gråt och elände! Men även under det missödet höll hon koncentrationen, satte sig och kissade så att det skvalade.
Hon gick alltså in på toaletten själv när hon var kissnödig! Kanske kom hon på det först när hon såg mig, men jag sade ingenting för att få henne på de tankarna. Jubel och fröjd!

Ett annat litet under hände igår, när vi träffade en liten grannpojke.
-Vad heter han? frågade Elisabet.
-Du får fråga honom, svarade jag.
Hon sökte då ögonkontakt och frågade:
-Vad heter du?
-Oliver, svarade pojken.
Då såg hon så glad ut! Det gick upp som ett ljus i ögonen på henne. Som att hon nu riktigt kopplade att man kan få ett direkt svar på en direkt fråga från någon man inte alls känner.
Det var ljuvligt att se!

Hål i huvudet...

Det är sant och underbart att det sker många framsteg kring Elisabet just nu. Jag skriver hellre om det än om sådant som får mig trött i huvudet. Men för att ni skall få en lite bättre bild av hur det är att leva med henne, så kan jag skriva ner en dialog som utspelas många, många gånger varje dag på ungefär det här sättet:

Elisabet:-Vem är jag?`
Mamma:-Vem är du?
E -Vem är jag?
M -Ja, vem är du?
E - Vem är jag?
M (försöker lista ut vad som är rätt svar just nu)-Är du Fiona (prinsessan från Shrek)?
E -Är jag det?
M -Är du det?
E -Är jag det?
M -Ja, är du det?
E -Är jag det?
M -Ja, du är det.
E (svarar antingen)-Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Jag är en flicka!!!!!!!!!!!!!!1
 (eller) -Vem är du?
M (funderar igen febrilt på vad som kan vara rätt svar) -Är jag Shrek?
E -Är du det?
M -Är jag det?
E -Är du det?
M -Ja, jag är Shrek.
E (antingen nöjer hon sig, eller svarar)-Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Du är mamma! Du heter inte Shrek!

E -Är jag den ena?
M (försöker förstå) -Den ena vaddå?
E -Är jag den ena eller andra?
M -Den ena eller andra vadå, Elisabet? Vad?
E -Är jag den med röda bokstäver?
M (letar i minnet efter vad som kan tänkas ha röda bokstäver, kommer på att vi är på väg för att handla, och chansar) -Hemköp?
E -Är jag det?`
M -Är du det?
E -Är jag det?
M -Är du Hemköp?
E -Är jag det?
M -Du är Hemköp.
E -Vem är du?
M -Då är väl jag Konsum då.
E -Är du det?
M -Ja, jag är Konsum.

Jag har förstått att "normala" femåringar också kan vara tjatiga. Och visst ser det harmlöst ut. Men ta en trött mamma som kommer direkt ifrån ett jobbpass på ett drygt dygn och ovanstående dialoger gånger hundra med några variationer, och lägg till orosmomentet att ungen börjar tjuta om du svarar fel. Och att hon börjar tjuta om du föreslår att vi kanske kan leka en annan lek en stund. Jag menar tjuta, inte gråta. Då vill jag som Kalle Anka på julafton brista ut i ett

alapappapappapappapadia!

Kroppsspråk

Den senaste veckan har jag lärt Elisabet lite om kroppsspråk. Att det betyder ja när man nickar, nej när man skakar på huvudet och jag vet inte när man rycker på axlarna. Det har hon anammat totalt! Ofta svarar hon med att nicka eller skaka på huvudet när vi frågar om något. När vi bekräftat att vi förstått hennes svar, frågar hon:
-Vad gjorde jag?
Vi svarar:
-Du nickade, det betyder ja.

Det känns som en ganska stor sak att ta till sig. Att en gest kan vara ett helt godtagbart svar. 

RSS 2.0