Kalashelg

Treårskalas igår, femårskalas idag. Mycket folk, rörelse och oväsen.

Elisabet har sitt eget sätt att hantera detta.
Treårskalaset hölls i vår hyresgästlokal, som hon känner väl till. Där lade hon sig till att börja med inne på golvet i tvättrummet, vid toaletterna. Låg där i godan ro och kände in stämningen innan hon smög sig in till festen när tårtan plockades fram. Födelsedagsbarnets mamma, som jag inte känner mer än att jag vet att hon är mamma till flickan som går på barnens dagis, var lite bekymrad och undrade om hon var ledsen, men jag sade att nejdå, hon är bara lite speciell, hon har det bra där hon ligger.
Får hon bara ta allt i sin takt, så går det bra. Vi var kvar i över fem timmar. Ibland kom hon till mig för att få en kram, ibland lekte hon för sig själv, ibland tittade hon i den spännande montern med spindlar och insekter, ibland drogs hon med i leken av en annan dagiskompis, och när de flesta gått satt hon en stund med lillebror på ena sidan och födelsedagsbarnet på andra i soffan och läste en bok för dem!

Femårskalaset hos bryllingen var ett klassiskt kalas med glada barn som rusade runt i huset. Då skapar hon sin egen sfär, där hon leker i lugn och ro, helt obekymrad om vad som pågår runt henne men ändå mottaglig om någon vill kommunicera. Som vid godispåsutdelningen... Dagen innan hade de ätit tio gånger så mycket godis som de normalt brukar göra en lördag, så jag hade lömska planer på att smussla undan dagens påsar. Det hade gått ganska bra, båda barnen lekte någon annanstans just då, men födelsedagsbarnet själv ville ju dela med sig av den goda nyheten. "Jag hämtar Elisabet!" sade han stolt och sprang iväg.
Då blev jag ändå glad. Han bryr sig om henne. En kort stund senare kom de båda in i köket, Elisabet med den koncentrerade blick som hon alltid har när något gott är på gång. Så det är klart att hon fick sin godispåse! Men hon gick som väl var med på att väja ut ett par bitar och sedan lägga undan påsen. Roland fick förstås också sin påse då, när han kom för att se vad som var på gång.

Dagens höjdpunkt var ändå när vi kom till kalaset, och jag satte henne på toaletten. Äkta glädje är när mitt barn bajsar på en toalett! Särskilt en främmande sådan! I skrivande stund leker hon med en plyschnyckelpiga, byter blöja på den, kommenterar vad som har hänt i blöjan och vad man skall göra åt det. Gumman.

Jag är långt ifrån att släppa henne ensam på ett kalas. Det vore inte snällt mot någon, särskilt inte så länge hon är totalt opålitlig gällande toalettbehoven. Men jag är så innerligt glad över att kunna gå på kalas med henne! Att det är ett ömsesidigt nöje för alla inblandade. Det hurrar jag för!

Aktiv kärlek

I förra inlägget berättade jag att vi använder oss mycket av kärlek när vi jobbar på att förankra Elisabet i vår värld. Kärleken genomsyrar hela vårt förhållningssätt till barnen, precis som det gör för de allra flesta föräldrar. Kärleken finns i tonfallet, i rörelserna, i blickarna, i våra leenden.

För att ge Elisabet den extrados som jag tror att hon behöver, så tar jag henne ofta i famnen eller lägger mig tätt intill henne vid sovdags, blundar och slappnar av i hela kroppen, och aktivt strömmar ut en ordlös kärlek till henne. Samma sak med Roland. Det är oerhört energigivande även för mig, och jag kan känna hur de suger åt sig samtidigt som de ger kärlek tillbaka.

I gnälliga situationer är det också kärlek som behövs. När jag håller på med matlagning eller något annat, och barnen gnällgråter och klänger sig fast vid benen. Inte hjälper det att försöka resonera eller snäsa åt dem, även om det ofta är det spontana förstahandsvalet för att få göra klart sin uppgift i fred. Ibland måste jag verkligen göra klart för att inte något skall bli förstört. Andra gånger kommer jag till slut ihåg vad som faktiskt fungerar bäst, tänker att det här kan faktiskt vänta lite, och lägger mig med barnen på sängen. Efter en stunds kärlek och gos, så är deras andliga hunger mättad.

Allting blir bättre med kärlek.


Hur vi jobbar med Elisabet

En läsare vill gärna veta hur vi jobbar med Elisabet, och om/hur vi använder oss av habiliteringens förslag.

På den enkla frågan huruvida vi i hemmet har använt oss av strukturerad träning som har lett till att Elisabet är mer "med oss" nu, så kan jag svara nej.

Den mer övergripande frågan, hur vi jobbar med och kring henne, kräver ett längre svar och mycket funderingar. Och här kommer ofrånkomligen andligheten in. Det jag skriver, det gäller för oss och betyder inte att jag tycker att någon annan gör eller tänker fel!

Jag är helt säker på att en människa redan från fosterstadiet känner av sinnesstämningar. Jag och Elisabets pappa gifte oss på dagen nio månader innan hon föddes, så redan från första ögonglimten har hon omgivits av lycka och kärlek. Graviditeten var visserligen kantad av illamående, foglossningar, nästäppa och lite annat som jag hade kunnat vara utan, men jag var sjukskriven under långa perioder och hade dessutom semester mitt i. Därför behövde jag aldrig stressa eller pressa mig själv, och mådde bra psykiskt. När hon föddes var också allt lugnt och bra. Hon sov bra på nätterna och sov länge på morgnarna. Aldrig stress, aldrig känslan av att inte räcka till. Bara kärlek. Jag kände mig som supermamman!

När jag väntade Roland så var min man föräldraledig och jag till en del sjukskriven igen, så jag kunde ta det lika lugnt då. Och när Roland var nyfödd, så jobbade maken halvtid på en skola på fem minuters gångasvstånd från hemmet. Vi hade ytterst sällan tider att passa. Var tillsammans, hittade på utflykter men stressade inte.

Vi har alltid accepterat och älskat båda barnen för dem de är, och funnit glädje i deras egenskaper. Inte en sekund har vi sörjt över att Elisabet anses vara annorlunda. Hon är den hon är, hon är vår dotter, hon har en extravärld som vi inte ser. Den är ju en del av henne, inte något handikapp!

Vi har aldrig försökt tvinga henne till oss när hon har varit i sin värld. Som mindre kunde hon sitta i flera timmar i sin vagn och prata på sitt eget språk, och vi lät henne göra det eftersom det verkade fylla en funktion. Det kändes inte alls som ett osunt beteende, snarare att hon bearbetade något. När hon var färdig, så klättrade hon ner och kom till oss för att gosa. Vi har visat henne att vi accepterar hennes andra värld också, men att vi blir väldigt glada när hon vill vara "med oss".

Visst har det hänt att jag har sett in i hennes ögon och undrat om jag någonsin kommer att kunna kommunicera med detta barn. Om vi någonsin kommer att kunna spela spel tillsammans, om hon kommer att kunna klara sig själv. Men innerst inne har jag vetat. Hon har en uppgift hos oss, och för att göra det måste hon lära sig hur vi fungerar.

Jag tror alltså att Elisabets önskan att vara med oss kommer inifrån henne själv, som har förstärkts av att hon omges av så mycket kärlek. Men hon är en främmande figur. Som från en totalt annorlunda kultur. Hon vet inte hur man spelar vårt sociala spel.

Det är här habiliteringen kommer in!

Jag ser oss som en triangel, med Elisabet i mitten. Familjen, med alla som står henne nära, är basen. Det är vi som bildar tryggheten, stabiliteten, kontuiteten. Det är vi som bestämmer vad vi tycker är viktigt för vårt barn. På ena sidan finns habiliteringen, med en stor kunskapsbank och en enorm verktygslåda som står till vårt förfogande. Och på andra sidan finns idag förskolan med dess personal och barn. Vi har alla ett samarbete, vi vill alla Elisabets bästa och resonerar kring hur vi skall nå det. Förskolan står för strukturen och de mer pedagogiska övningarna som oftast görs i små grupper, i samspråk med habiliteringen som ger förskolepersonalen stöd och tips. Vi i basen skördar de frukterna, och förädlar dem. Hemma följer vi inget schema, men bara att involvera barnen i vårt dagliga liv är ju träning. Ständigt höjer vi ribban för båda barnen, och förväntar oss mer av dem. Vill de ha en kaka? Ja, då måste de hjälpa till att städa, och säga "tack". Vi spelar spel och leker lekar som vi kommer på själva eller fått tips om. Lite för att träna språk eller turtagning, jovisst, men allra mest för att det är trevligt att göra något tillsammans! Både vi och förskolebarnen visar Elisabet att det är roligt att leka, och att de tycker om henne för den hon är men att de - liksom vi - blir gladare om hon är med dem istället för bara bredvid. Vi hjälps åt att lära henne koderna och språket, utan att tvinga dem på henne.

Exempel på vad vi gör hemma:
*Gojibär-spelet, där vi beskriver bilder för att öva på att bilda meningar på uppmaning
*Spelar xylofon, där jag ber Elisabet att spela på vissa toner i kombination, tre i taget
*Leker med olika figurer eller playmobil, för att öva socialt spel som "ska vi leka", "vad heter du" och så vidare
*Busar och dansar can-can
*Ritar och pratar
*Läser böcker
*Sjunger
*Bakar
*Lägger pussel
*Bygger med lego
*Kramas massor massor massor!

Jag har också tagit fasta på vad Iris Johansson skriver i sin självbiografi, om att släppa förväntningarna. Tänka att det får gå som det går. Även i toalettsammanhang kämpar vi med det. Visserligen har vi mutorna, att hon får en karamell om det kommer bajs, men har inga förväntningar. Säger till henne, tänker för oss själva att kommer det bajs så gör det. Kommer det inget så är det också okej. Bajsar hon i underbyxorna skäller vi lite - eller mycket - på henne, utan egentliga förväntningar då heller men vi tycker att hon skall förknippa bajs i byxan med någon sorts obehag. Och istället för att hoppas på att hon inte skall kladda ner byxorna när vi är ute, så laddar vi med extra kläder och tänker det får gå som det går.

Runt den här triangeln finns en cirkel av andlighet. Det är här jag pratar med änglarna. Det är här jag så innerligt ber om beskydd för henne. Ber att hon skall lära sig behärska sina tarmfunktioner. Ber att andra skall acceptera henne som hon är. Ber att hon skall få behålla sin inre trygghet. Det är här jag tänder ljus i kyrkan och skriver kärleksfulla dikter som jag lägger i förbönkorgen. Det är här mina vänner också ber för oss. Och det är här jag känner att jag gör det verkliga arbetet. Då jag kan släppa det får gå som det går och med all min glöd be om det jag vill skall hända eller inte hända. Änglarna får bära tyngden av mina önskningar och förhoppningar, det jag inte vill lassa på Elisabet eller mig själv.

Jag är också övertygad om att det är andligheten som är det viktigaste, eftersom Elisabets vilja är det viktigaste. Kanske kan man väcka någons vilja med olika övningar, men jag tror att det är med kärleken och bönerna som just vi når just Elisabet på det bästa sättet.

Det är så vi jobbar med Elisabet.


Bra söndag!

Underbar dag!

Flera lyckade toalettbesök, bara ett olyckat men då sade hon till genast.

Bingopromenad i skogen med fika i en glänta som rymde både harsyra till Elisabet och ett spännande berg att klättra på för Roland. Vi lekte rollekar. Hon var Lisa som bajsade på toaletten, jag var Lisas mamma.
Lek på en spännande gård som har ett tåg att klättra på och i. En annan flicka var där, och Elisabet pratade med henne på eget bevåg.

Härlig grillkväll hos goda vänner, då barnen lekte på egen hand. Runt åttatiden kom Elisabet in i köket där de vuxna satt och förkunnade:
-Jag vill gå hem.

Den enkla meningen, så avancerad för en liten flicka som för inte så länge sedan inte alls kunde uttrycka vad hon ville. Bara som belöning hade jag lust att släppa allt och rusa hem med henne, men ville gärna avsluta samtalet så jag sade:
-Om en liten stund.
Med det lät hon sig nöja, och återvände till leken. När hon , en liten stund, senare kom och upprepade sin önskan så hade vi redan packat ihop oss.

Hon är verkligen med oss nu, i vår värld, största delen av sin tid. Hon vill vara här. Jag känner mig dubbelt utvald. Först valdes jag ut - av slumpen eller en djupare mening, spelar ingen roll - att bli förälder till den här underbara, märkliga varelsen. Sedan valde hon själv oss framför sin alternativa värld. Det känns som att ha blivit godkänd på livets viktigaste test!


Can-can!

Elisabet frågar Roland:
-Vill du dansa can-can?
Det vill Roland.
-Lägg dig här på bordet!
Roland lyder förtjust, varpå Elisabet tar hans ben, vickar på dem och sjunger:
-Daaaa, datatatta Da da, dattadatta... (ni vet, den där klassiska cirkus/can-cansången). Så går den sången! Vad gjorde du?
Roland svarar:
-Jag dansade med fötterna!

Så går det till hemma hos oss på fredagkvällarna!

Om Roland

Lunchade med två mammor från föräldragruppen i veckan. "Hur är det med Roland då?" undrade den ena, som inte har träffat honom på länge.

Med Roland är det utmärkt! Han är den finaste lilla kille jag vet. Snart tre och ett halvt år. På utvecklingssamtalet häromveckan fick vi veta att han har väldigt bra motorik, och ett språk som är så bra och tydligt att han under en period fick vara med som språkstöd på läsvilan för de mindre. Sedan tyckte personalen att han behövde mer stimulans, så han fick sluta det jobbet. Överkvalificerad helt enkelt!

På dagis har han sina egna kompisar, men leker gärna med Elisabet också och är mycket mån om henne. Ibland blir de lite kiviga, det händer mest om rutinerna bryts för många dagar i rad. Till exempel vid olika lov, eller om någon av de ordinarie pedagogerna är borta flera dagar. Då blir Elisabet lätt lite instabil, och Roland retas lite extra. Men hemma märker vi ytterst lite av det. Visst händer det att framför allt Roland tar någon sak ifrån henne och hon blir ledsen, men det verkar inte som att han gör det bara för att reta henne utan för att han just då blir väldigt sugen på att ha just den saken. Han känner också var gränserna går. Till exempel tar han inte hennes katter. Jag vill inte ens tänka på vilken situation vi skulle ha här hemma om han ville reta upp henne på pin kiv! Han vet ju precis vad som triggar henne.

Medan Elisabets känslokarta är ganska begränsad (hon är oftast glad, ibland ledsen, ytterst sällan arg och då går det över blixtsnabbt, och aldrig är hon tjurig) så kan Roland vara riktigt sur ganska långa stunder. Sur blir han om vi säger åt honom att han inte får något han vill ha, eller får göra som han vill, som att ta ifrån Elisabet det hon leker med. Då får han grymma ögonbryn och ryter:
-Jag har inte tid med det här! Då går jag härifrån!
-Ja, gör det du, tycker jag.
Då kan han gå ut ur rummet och smälla igen dörren, för att en stund senare titta in och upprepa:
-Då går jag härifrån!

Sängdags är en dröm.
-Jag vill lägga mig i sängen, säger han och kryper ner.
Ofta lägger jag mig samtidigt, och då skall jag sjunga om bockarna Bruse, gamla farbror tusenfoting Trask och trollmors vaggvisa. Annars lyssnar han gärna på en skiva, eller vill att pappa skall ligga bredvid honom en stund. Han sover fortfarande med blöja. Imorse vaknade han och sade:
-Det är mycket lättare att kissa i blöjan!

Morfar är största idolen, och då och då vill han ringa och berätta något som han har gjort. Besvikelsen är gränslös om det då är mormor som svarar i telefonen! Annars kan han prata länge med morfar, gå runt i lägenheten och sjunga alla sånger han kan. "Hej då så länge", säger han när han har pratar färdigt.

Det blir mycket film för unge herrn. Trolltyg i tomteskogen, Lucky Luke, Shrek, Robin Hood, spöket Laban... Ibland tycker vi att han skall leka lite först. Då kanske han går iväg i fem minuter, kommer tillbaka och säger "Nu har jag lekit!"

Roland är den bästa tänkbara bror till Elisabet. Han har lärt henne så mycket, och nu när hon börjar ta egna lekinitiativ så hakar han på och härmar henne. I söndags morse vaknade Elisabet först och gick in till lekrummet, och när Roland vaknade så kastade han inte ens en blick på mig utan gick rakt in till henne. Därinne lekte de en lång, lång stund och var som en välregisserad reklamfilm för syskonskapet. De har något visst tillsammans, de där två!


Harsyra

Vi bor i ett område som, hittills, är omgivet av skogspartier och små dungar. Vägen till dagis går än så länge genom skogen, och vi brukar stanna och leka där på hemvägen. Mycket roligare än i lekparken!

Igår, när vi hade lekt bockarna Bruse under bron, byggt ett slott av pinnar och räddat en snigel ur en vattenpöl, så sade Elisabet:
-Gå till andra skogen.
Jag visste vilken hon menade, men frågade ändå:
-Vilken då?
-Till den med harsyra!

Framstegen kommer smygande, så det är bra att jag skriver ner dem. Om inte så lång tid kommer det att kännas naturligt att hon talar om vad hon vill, och kan förklara sig. För inte så lång tid sedan kändes det väldigt avlägset!

Halleluja!

Precis nyss kom Elisabet in till mig i köket. Hon hade ett oroligt drag över hela kroppen, och sade ängsligt:
-Sängen!

Intuitionen fick mig att reagera blixtsnabbt. In på toaletten!
Ungen bajsade!!! Och kissade.

Hon sade till!

Visserligen inte att hon var bajsnödig, men just nu är det petitesser.

Okej då!

Dialog mellan mamma och Elisabet:

E: Vem är det?
M: Det är Lisa, en flicka som skall bajsa på toaletten, precis som du är en flicka som skall bajsa på toaletten.
E: Nej! Jag är en flicka som älskar dig!

Okej då!

Lycka

Igår var det ett ljuvligt sommarväder. Maken och jag hämtade barnen tillsammans. Sista biten går genom en skogsdunge, en lagom bred remsa som ger en härlig skogskänsla mitt bland höghusen. (Där har man bestämt sig för att bygga fler höghus, för vill man ut i skogen så får man väl ta bilen dit!)

Redan efter ett tiotal meter ville Elisabet stanna i skogen och plocka blåbärskart. Hon och jag blev kvar där på en liten kulle i nästan två timmar. Filosoferade, mumsade kart, förde små korta dialoger som kändes meningsfulla, blandat med lite av det vanliga flödet om "vem är jag? vem är du? vem är vit? vad heter jag? vad heter du? vem är grå?". Sedan gick vi vidare till en annan del av skogen där hon fick mumsa på harsyra. Där var vi också kvar en bra stund innan vi strosade hemåt.

Utan att tjata så frågade jag henne:
-Kommer du ihåg vad du får om du bajsar på toaletten?
-Godis!
-Vill du ha det?
-Nej!

Nåväl.

När vi kom in var det dags att kissa. När hon satt där, så sade hon lite förvånat:
-Kommer det bajs också?
Hon tog i allt vad hon orkade, och härmade Lisa i boken. Och det kom bajs!
Tänk att man kan bli så glad över något som för de flesta är så självklart.

Naturligtvis fick hon en godis. Hemkokt valnötsfudge. Roland ville också ha, men meningen var ju att det skulle vara en belöning. Så jag kompromissade i hans fall - han skulle få en karamell om han försökte bajsa på toaletten! Det gjorde han, han tog verkligen i, men det kom inget. Han fick dock sin karamell ändå. Meningen är ju att skapa en trevlig situation kring detta, inte att han skall bli jätteledsen för att inte han fick något.

På kvällen satt vi tätt tillsammans och läste den spännande boken om Lisa gång på gång. Jag kände mig så pedagogisk och duktig!

Lisa bajsar på toaletten!

Här får ni läsa mitt senaste litterära verk. Jag hade tänkt skriva att det är en "very limited edition", men när jag lånade bildrummet på habiliteringen för att laminera, så fastnade en av de anställda för bilderna. Hon tyckte att de var så uttrycksfulla och lättbegripliga. Jag erbjöd henne att ta kopia på dem, för att visa på en kurs hon skall hålla i på fredag. Så vem vet, det här kanske blir min mest spridda "bok" hittills!






Barnen har inte sett denna version än, utan bara den jag skissade upp inför deras ögon häromdagen. Men båda tycker att det är skitroligt (!) att Lisa säger "Nggg!" när hon skall bajsa. Roland skrynklar ihop hela sitt lilla ansikte och tar i från tårna när han härmar det. Och faktiskt är det lättare att uppmuntra Elisabet att försöka bajsa genom att fråga "Hur låter det när man bajsar?" Vem vet, kanske har jag hittat en del av lösningen här!

Vi skall också börja med mutförsök. "Om du bajsar på toaletten så får du en karamell!" Mutor skall inte underskattas!

Serier

Jag plockade fram mina serietecknartalanger och ritade en pedagogisk sekvens för båda barnen medan de förundrat tittade på, om Lisa som känner sig bajsnödig, och vad som händer när hon A: ropar "Mamma! Pappa! Bajsnödig!" eller B: bajsar i byxan. I situation A kommer pappa och hjälper henne, alla är glada och det säger plupp i toaletten. Harmoniskt! Men i B blir Lisa ledsen, mamma blir arg och sur, allt är kladdigt och bajsigt och äckligt och Lisa måste duschas och allt är dåligt.

Båda barnen var helt överens om att alla verkade vara gladare i A, och att B inte var något att hurra för. Bajs skall vara i toaletten, det är ju bäst.

Efteråt satt Elisabet med sin ritplatta och ritade toaletten, hur bajset hamnar plupp i stolen, och hur det låter när man pressar fram bajset. "Nggg!" Det var roligt det!

Imorgon skall jag rita detta lite bättre, med färg, och på tisdag ta det till bildrummet på habiliteringen för att färdigställa det pedagogiska mästerverket Lisa bajsar på toaletten!

(Tro mig, i habiliteringssammanhang är inte det någon märklig titel alls. De har titlar i stil med "Olles pappa får en psykos" och "Lenas mamma får en depression".)

Rapport från förskolan

Personalen på barnens förskola är engagerad och empatisk, och berättar ofta små anekdoter för oss om vad som hänt under dagen. Det här fick jag höra:

Elisabet lekte med en mindre pojke från en annan avdelning. De åkte rutschkana tillsammans. Väntade in varandra, satte sig sedan tätt intill, Elisabet lade sin arm om pojkens axlar och läste av att han var redo och först då åkte de ner. Gång på gång på gång. Sedan gick de vidare till en liten lekstuga, Elisabet ledde pojken i handen. Han verkade vara så liten att han inte kunde prata, så Elisabet fick föra samtalet.
-Jag skall göra en tvättmaskin åt dig. - - - Så, nu är den färdig! - - - Vad skall jag köpa? - - - En anka!

Och så vidare.

Igår var vi på lekplatsen. Jag hade hjälpt Elisabet att hålla en kladdig glasspinne, och skulle nu gå bort till gungorna för att hjälpa Roland upp. Då ropade hon:
-Mamma, vänta!

Också första gången! Hon ropade på mig, bad mig om något som inte var ätbart!

För någon vecka sedan började hon med något mycket trevligt. Många gånger om dagen kommer hon och kramar mig, kryper tätt intill och säger:
-Jag älskar dig!

Någonting gör vi rätt med den här ungen!

Nytt framsteg!

Ni som följt den här bloggen vet vad jag tycker om att bli jagad. Om det tycker jag inte.

Men att själv jaga är en helt annan sak! På förskolegården är jag känd som "pussgumman", som försöker fånga barnen för att pussa dem. Roland har också alltid tyckt om att bli jagad, så det är inte leken i sig som jag har någonting emot. Det är att försöka tvinga någon att delta, som inte tycker att det är roligt. Elisabets ovilja har jag haft full förståelse och respekt för.

Idag lekte vi trollet och bockarna Bruse i lekparken. Jag var det stora trollet som jagade den lilla bocken Bruse, som var förvillande lik Roland. Han tjöt av fröjd och sprang undan. Då vände jag mig mot Elisabet och morrade:
-Nu skall trollet ta mellanbocken Bruse!
Då och då måste jag ju utmana henne. Kolla om hon har ändrat sig.
Och det hade hon nu!
Med glittrande ögon tjöt hon till och sprang undan. Hon tyckte verkligen att det var roligt!

Då och då stannade hon upp, ryknade pannan på sitt karakteristiska sätt som hon gör när hon pratar för sig själv, och undrade var blåhaken höll hus. Så helt fokuserad är hon inte i leken, men bara att hon vill vara med oss är en fröjd!


Vilja

Elisabet blir allt bättre på att uttrycka sin egen vilja.
Idag var vi på lekplatsen en stund efter dagis. Roland hade inte sina vantar, så han började snart frysa och ville gå hem. Det var en väldigt isigt blåsig dag, och jag ville helst också gå hem. Inte Elisabet!

Jag vill inte! Jag vill vara ifred! Jag vill vara ute! Jag vill stanna här! Då börjar jag gråta! Då blir jag arg på dig!

Till slut bad jag en annan mamma att hålla ögonen på henne en stund, medan jag snabbt som ögat gick hem med Roland och lämnade honom med sin krassliga pappa. Jag ville belöna Elisabet genom att visa att man ibland får som man vill, om man bara uttrycker det!

Men en timme senare lärde jag henne att man inte alltid får som man vill. Då hade jag frusit färdigt.

Föräldragruppen

När åtta barn har fötts i upptagningsområdet till vår BVC, så bjuds föräldrarna in till en föräldragrupp. Den sista i gruppen innan min föddes några dagar innan Elisabet, så vi fick vänta i tre månader innan det hade fötts åtta nya. Men det var värt all väntan!

Fyra träffar var inbokade på själva BVC. Vi fick presentera oss och våra barn. Elisabet var en jättebebis jämfört med lilla Moa, som bara var tre veckor! En adresslista gick runt, och sedan var det upp till oss om vi ville ha kontakt utanför dessa fyra möten.

Det ville vi. Allihop. Sju familjer var vi, den åttonde hade inte dykt upp. Den närmaste bodde i huset bredvid, och blev glad över att äntligen få svar på vad den konstiga möbeln i vår lägenhet var för något - min hopfällbara vävstol, som hon sett genom sitt fönster. Ungefär 20 minuters promenad var det till den familj som bodde längst bort. Varje vecka träffade jag någon av familjerna, ofta flera. Vi hade sångträffar, pulkaåkning, picknick i lekparken och i skogen, luciafika, födelsedagskalas, gjorde utflykter och trivdes väldigt bra ihop.

Efter bara något år hade alla utom vi flyttat. Jag var fortfarande föräldraledig, och väntade Roland, medan de andra började jobba och skolade in sina små på dagis. Det kändes tomt, men vi försökte ändå hålla kontakten genom höstfest, födelsedagar och lekträffar på helgerna. En familj flyttade till en helt annan stad, en annan till ett samhälle på en kvarts tågavstånd, och övriga fanns fortfarande inom cykelavstånd. Snart fick även de sitt andra barn, och vi kunde träffas på vardagarna igen men riktigt som förr blev det inte med dagistider som skulle passas och två ungar att hålla reda på.

Sedan alla familjer utökats, blir det inte lika lätt att träffas i större grupper. Men de flesta av mammorna brukar gå ut och äta tillsammans minst en gång per termin, eller ta en lunch. Bara den som flyttade helt från stan fattas, men hon finns med på ett hörn på facebook! Jag träffar också en familj i taget då och då, med barnen. Senast igår, då det blev ett spontant och väldigt trevligt valborgsfirande med den närmast boende familjen. Barnen lekte så bra hela dagen! Det är något visst det här, att få följa en grupp med barn ända från spädbarnstiden.

Den första person utanför familjen som Elisabet fäste sig vid var Camilla. Om jag pratade om att vi skulle träffa barnen, så var hon noga med att påpeka "Och Milla!" Det var en själarnas sympati! Och den första förälskelsen måste jag nog tillskriva en av papporna, som hjälpte mig att fånga in henne när hon begav sig ut på upptäcksfärd i skogen. Han bar tillbaka henne, och efter det var hon hänförd och pratade ofta om Martin!

Det är också föräldragruppen som har gjort mig uppmärksam på hur annorlunda Elisabet har varit. Man skall inte jämföra barn sägs det, men så länge det inte finns något tävlingsmoment i det så har det sitt värde. Det var här jag insåg hur ruskigt tidig Elisabet var med att prata, och hur märkligt korrekt hon uttryckte sig från början. Det var här jag fick upp ögonen för att de andra barnen, trots att de inte kunde prata, ändå svarade sina föräldrar och hade en ömsesidig kommunikation.

Vi har alla fått olika problem att brottas med, gällande våra barn. Ryggmärgsbråck, förkylningsastma, för tidig födsel med långdragen gulsot, borrelia, lunginflammation, allergier, sorg, och för vår del autismen med allt vad den innebär. En hel grupp har kunnat följa hur Elisabet gick ifrån att vara en flicka som älskade att leka med barnen när de sågs, till att inte bry sig om dem alls, och nu se hur hon börjar söka kontakt igen. Jag kan prata med dem på ett lättare sätt när jag berättar om henne, för jag behöver inte dra någon bakgrundshistoria.

Det här inlägger är en sorts kärleksförklaring till er, till alla er i föräldragruppen med era ungar. Ni har givit mig så otroligt mycket, och är ett stort stöd för både mig och Elisabet!


RSS 2.0