Så når man kanske trädtopparna i alla fall!

Svar från Studentlitteratur, som inte tyckte att de var rätt förlag eftersom de arbetar med litteratur mot högre utbildning (och lärarutbildning är ju inte högre!) som bygger på vetenskapliga studier. Alltså kan jag inte vinna någon tävling, men jag hade väldigt roligt när jag drömde om det! Alltså var det helt rätt att ta ut glädje i förskott! Det är nämligen inte så att jag blir särskilt besviken när det jag drömmer om inte slår in. Jag får hoppas på något av de andra läromedelförlagen iställlet, eller söka mig andra vägar.
 
Ni förstår säkert att röda sidenklänningar och USA-resor till trots, så är det inte det materiella som är min drivkraft. Jag lade upp frågan på facebook, om någon ville dela med sig av sina erfarenheter i kontakt med vård/skola/omsorg så att blivande pedagoger kan få ta del av det, och det finns helt klart ett behov av sådan läsning. Och jag tror uppriktigt att det behövs just en sådan bok som jag vill skriva, en personlig bok fylld av berättelser (både positiva och negativa!). Vetenskapligt underbyggda böcker i all ära, men när man skall arbeta med människor och barn, så berör det nog på ett annat plan att få läsa verkliga historier att relatera till, vid sidan om alla metoder och diagnoser som skall pluggas in.
 
Minns ni citatet från min psykologibok?
 
Med autism och autismliknande tillstånd menas så allvarliga störningar i tanke- och känsloliv och i kommunikationen med andra människor, att det får allvarliga konsekvenser för människors personlighetsutveckling.
Människor med autism saknar förmåga till ömsesidighet i relationer till andra människor. De har behov av att kommunicera med andra människor men de har svårt skapa och upprätthålla kontakter med andra. Detta beror på att de inte kan förstå och hantera regler och beteenden som gäller i socialt umgänge.

För det första är det inte sant. Att detta står i en lärobok är helt enkekt horribelt. Visst finns det individer som går att beskriva på detta sätt, men inte en hel grupp!
För det andra - det här är bara ord! Griper de tag i läsaren och ger en förståelse och insikt?
Om meningen om att de kan ha svårt att hantera regler och beteenden i socialt umgänge illustreras med en liten berättelse, som den om elefanten i trädet, så blir det lite mer konkret.
 
Övriga planer för dagen är att jobba vidare med MinaVänner-boken till Elisabets kalas, gå till muskiterapin, tvätta kissiga lakan (nu kryper Elisabet nämligen under de där plastskydden...) och röja lite i köket. Och skriva brev med stålpenna och flytande bläck. Lite lugn efter en intensiv helg på korttidshemmet.
 
Och övriga planer för våren är att försöka hålla någon sorts balans mellan mitt ordinarie arbete, mina extraarbeten (jodå, jag har anmält mig som timvikarie på ortopeden också), research och bokskrivande, hemmalivet och den övriga kreativiteten som ligger och bubblar under ytan.

Kommentarer
Postat av: Åsa

jag är intresserad av din bok och jag vet att du mailade mig ang länken där jag kunde köpa den. Jag undrar om du skulle vilja skicka över den igen. Det skulle vara intressant att läsa din bok som en motvikt mot alla vetenskapliga texter ang autismspektrumstörning. Jag skriver en uppsats kring inkludering utifrån elever med autism.
Tack på förhand :-)
kram Åsa

2013-01-29 @ 08:10:50
URL: http://livetsvackrating.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0