Om kost

Redan 2010 skrev jag ett inlägg om det här med kost och autism. Nu finns det forskning som visar att det finns ett samband mellan för många hjärnceller, som borde ha dött på fosterstadiet, och autism. Det skulle kunna förklara varför många autistiska personer har en rubbad perception. Och då har kosten ingenting som helst med själva autismen att göra.
 
I ren desperation efter att ha dragits lite väl länge med envist virus och förkylning ovanpå det har jag köpt en ruskigt dyr juice som jag drack under en period för fem-sex år sedan, som jag minns att jag mådde bra av. När jag nu läste alla fördelar som juicen sägs ha, så stod där bland annat att den har uppgetts "hjälpa" vid autism. Det är lite farligt att uttrycka sig så, för som jag skrev för flera år sedan - vad är autismen? Om man tar bort allt annat, som också har ett annat namn, som sömnsvårigheter, ätstörningar, självskadebeteende, tvångssyndrom, humörsvängningar - vad är det kvar då? Jo, ett annat sätt att tänka, och det kommer inte att bli neurotypiskt bara för att kosten ändras.
 
Samtidigt är det självklart att kosten har en inverkan på hur vi mår. Vi har tur, Elisabet har plåtmage och kan stoppa i sig det mesta utan att bli dålig, och är fullständigt harmonisk trots sin något begränsade, lite väl kolhydratbaserade kost. Vi ser ingen anledning att ändra på något, eftersom hon mår bra. Men om någon som inte kan förklara "ont i magen" istället skriker och bits, och sedan byter kost och därmed helt ändrar beteende, så ligger det kanske nära till hands att tänka att glutenfritt hjälpte mot autismen. Någon märker att socker trissar upp barnet, utesluter socker, märker en förändring och då var det sockerfritt som hjälpte mot autism. Eller laktosfritt. Eller Omega3. Kanske ligger det också något i det här med läckande tarmar. NPF-världen består till stor del av desperata föräldrar som vill prova allt. Kroppen är en intrikat konstruktion. Det är lätt att bli på dåligt humör om den inte fungerar ordentligt. Den här mirakeljuicen (som jag aldrig skulle ha köpt efter den där kvacksalveriosande beskrivningen om jag inte hade provat den innan och hade eget facit på hand) kanske hjälper till med någon fysisk balans i kroppen, som gör att den upplevs "hjälpa vid autism."
 
Men.
 
Ingenting "hjälper mot autism". Tålamod och förståelse kan hjälpa till MED autism. Och kosten kan möjligen hjälpa till att lugna ner destruktiva beteenden som är fysiskt relaterade, som det autistiska tankesättet gör svårare att identifiera och hantera.
Det handlar om att hitta en balans. Att hitta en väg till ditt unika barns välbefinnande.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0