Veckopeng

Barnen är nu sex och åtta år. Roland vill ofta ha någon film eller tidning när vi är och handlar, och ibland får han pengar i present av släktingar istället för någon sak. Förra året var han så arg på mig att han nästan grät för att pengen han fick inte räckte till det han ville ha. Det var mitt fel! Så nu ska vi prova det här med veckopeng. Försöka visa värdet av pengar, att hundra enkronor är lika mycket som den papperslappen han fick nu i julas och inte tyckte var mycket alls. Nu kanske vi inte kan uppbåda hundra enkronor, men en samling fem- och tiokronor har vi i alla fall. Visa på vad saker kostar, och försöka introducera begreppet "spara till något man vill ha".
Det är klart att jag ser konflikterna som kommer att dyka upp nu. Tjurandet över hur lite pengarna räcker till. Att han aaaldrig kommer att kunna spara ihop till den där stora legobyggsatsen han vill ha. Men det är väl en del i att växa, eller hur?
 
Idag var vi och handlade, och barnen ville ha tuggummi ur den där skojiga automaten. Det är ju nästan bara socker i dem, så den sortens tuggummi äts inte på vardagar.
-Ni får använda er veckopeng till det imorgon, sa jag.
-Jag vill inte ha veckopeng, sa Elisabet.
-Vad? Vill du inte?
-Nej. I den automaten stoppar man vanliga pengar. Inte veckopengar.
-Men Elisabet, veckopeng är när man...
-Tyst! Jag vill inte prata mer om det! Sluta förklara!
 
Ska bli spännande imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0