Adventsmorgnar

Den här tiden på året tycker jag om, jag som inte känner någon julstress.
Kvart i sju ringer klockan. Då är maken redan iväg, men vi andra myser i sängen med en hög adventskalendrar, varsin i julkortsstorlek, en Bamse-kalender och två olika Lego-kalendrar som båda är Rolands. Det kan bli så när man fyller år i december. Vi gissar vad det är bakom alla luckor, till tända ljus.
Tio över sju går Elisabet och jag ner till taxin medan Roland kan mysa ända till åtta framför morgon-TV med julkalendern och Ylvania och den sorgliga lågbudgetfiguren Bon som ger ruskiga Lillstrumpa och Syster Yster-vibbar. När Roland är avlämnad går jag oftast hem och tar det lugnt innan jag tar itu med dagens göromål, vilket antingen är att jobba eller försöka hålla lägenheten i schack. Jag har mest kvälls- och helgpass på nuvarande schema.
Idag är jag ledig och sitter med den fina träljusstaken och dess sju tända ljus, har tvättat fyra maskiner (båda barnen kissade i sängen under natten) och unnar mig en lugn stund med te och lussekatt innan jag förhoppningsvis får ork till ett röjningsryck.
På onsdag kommer Märta på middag hit, Elisabets resurs från förskolan. Det är verkligen värdefullt att ha kontakt med människor som har varit så nära henne. Min barndomskamrats ord ekar igen: "Man fäster sig lite extra vid de här barnen."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0