Taxi

Imorse åkte jag och Elisabet taxi till skolan, för att öva oss på den biten. Min största oro kring skolbytet har egentligen varit kring logistiken. Det har varit så lätt att ha fem minuters promenadväg till skolan. Nu måste vi lita på någon annan.
Halv åtta ringde chauffören och undrade var han skulle hämta. Jag förklarade. Jodå, det skulle gå bra, tio över åtta, inga problem.
Tjugo över åtta kom maken förbi efter att ha lämnat Roland i skolan. Fortfarande ingen bil? Nix. Han skulle hem och messa telefonnumret till mig, för det hade jag inte lagt in i mobilen.
När han väl kommit hem ringde chauffören på vårt hemnummer och undrade -igen-  var han skulle hämta. Någon minut senare var han på plats. Inte så väldigt betryggande, men nu har han i alla fall sett med egna ögon var det är som hon ska hämtas och lämnas. Åtminstone tills vi byter till fritids på Vide, då är det betydligt smidigare att överlämningen sker här hemma. För ett byte blir det. När jag hämtade i fredags hade de precis haft musik, och Elisabet hade spelat trumma med liv och lust och fullkomligt strålade.
-Har det varit roligt idag?
-Ja!
-Vill du ha kvar ditt fritids på gamla skolan?
-Nej!
-Vill du ha fritids här?
-Ja! Det fanns inga läskigheter här.
-Då ordnar vi det.
 
Båda skolorna är ju på det klara med att Elisabet kanske skulle flytta över och ha hela dagarna på Vide, men att det skulle gå så här snabbt hade vi inte räknat med. Det tar ett tag innan maskineriet har malt klart, så fram till dess blir det fritids på Näraskolan, med det där ytterligare tillitsledet som behöver övas på. Jag måste känna mig trygg i att det funkar med framför allt hämtning, så jag tänker faktiskt smyga mig till mötesplatsen strax efter två för att med egna ögon se att - om - någon från fritids möter mitt barn.
 
Även till Näraskolan skuttade Elisabet, och gick utan att tveka in i kapprummet. Men att se henne lysa på det här sättet, som hon gjorde idag när hon gick in... Det är magiskt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0