Att berätta?

"Vi har inte berättat för X än att h*n har autism."
 
Den meningen fick mig att haja till lite. Berätta? Behöver man berätta sådant?
Åter ett bevis på hur otroligt olika våra mysteriska barn är. Bara tanken på att sätta mig ner och förklara för Elisabet att hon har blivit diagnosticerad med autism känns lika främmande som att jag skulle tala med henne om tysk grammatik. Jag kan ju inte prata med henne om någonting, annat än i ytterst sällsynta stunder, då på hennes initiativ.
Däremot har jag aldrig dolt något för henne. När vi träffar bekanta som vi inte sett på väldigt länge, som inte har någon koll på vad som händer i vårt liv, och de försöker hälsa på Elisabet, så säger jag: "Hon är autistisk, det är därför hon inte svarar". Det är liksom så naturligt, har ju varit det sedan vi fick diagnosen.
Autism, det är bara en social term. Ett ord som förklarar ett beteende som i vår kultur är annorlunda. Det är nog därför jag själv aldrig säger att Elisabet "har autism". Då låter det som en sjukdom, eller som något konstigt. Att hon är autistisk, det är lika mycket hennes personlighet som att lillebror är tjurskallig. (Ursäkta, Roland, men du är faktiskt det ibland, det ligger också i din arvsmassa så det är inte ditt fel!).
 
Men ibland kan de behövas, de där samtalen, de där förklaringarna. Jag har flera bekanta som i vuxen ålder fått diagnos. Asperger (som ju inte ska heta så längre, idiotiskt då det har blivit ett välfungerande begrepp, men det finns väl någon missriktat fin tanke bakom), ADHD, ADD. Som känner att saker och ting faller på plats i efterhand. Att de hade blivit hjälpta av att få veta att deras sätt att se på världen är avvikande från normen, men att det finns ett namn för hur de fungerar, att de är fler som har svårt för att passa in. Många fler.
 
Om Elisabet börjar fråga en dag, så kommer jag att svara henne. Förklara att hennes sätt att tänka är lite annorlunda än vad systemet är uppbyggt för. Att hon kanske kommer att behöva ytterligare hjälp för att reda ut begreppen, precis som jag skulle behöva en kulturell tolk om jag flyttade till Kyoto.
Att hon är autistisk. Mystisk. Underbar.
Fullkomligt underbar!

Kommentarer
Postat av: Claes-Georg

Vad ska "Aspergers" byta till?

2013-03-11 @ 09:20:47
Postat av: Elisabets mamma

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

2013-03-11 @ 09:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0