"Vet du vad hyenan gjorde?"

I skolan går det framåt med stormsteg!
Elisabet vill inte alls göra några specialuppgifter, vill inte ha specialkost (eller, det varierar väl, men igår ville hon ha ris och korvstroganoff som de andra), vill göra det de andra barnen gör, vill vara med dem, vill inte ha Lindas hjälp.
De går undan i lite mindre grupper nu, som en del av hela verksamheten vad jag har förstått, och där skall man svara på olika frågor. Det gör Elisabet galant. Och idag hade de masserat varandra. De gör det titt som tätt. Hittills har hon mest iakktagit, men idag deltog hon, stod nästan och skuttade av glädje när hon masserade sin kompis, fick jag höra.
 
Roland skulle på femårskontroll idag, och först när jag lämnat Elisabet och skulle hänga av mig ytterkläderna på vårdcentralen, så insåg jag att jag hade hennes ryggsäck på mig. Då var det för sent att gå tillbaka med den, men vi gjorde det på hemvägen. Då var det rast, Elisabet lekte häst med kompisarna Hedda och Irina. Just då var hon lite upprörd, eftersom de låtsades att de var rädda för henne. Det tycker hon inte om. Jag iakttog dem en stund, men sedan ingrep jag när de var nära mig. Irina förklarade att hon inte ville att Elisabet drog henne i luvan, och jag förmedlade det till min dotter, och sade också till flickorna att hon tyckte att det var obehagligt när hon trodde att de var rädda för henne.
-Vad vill du leka, Elisabet? frågade de henne vänligt.
De övergick till att leka häst med Roland, som blygt lät sig dras omkring i pulkan tills det var dags att gå.
 
När jag skulle hämta på eftermiddagen lekte Elisabet och Hedda i den stora gungan.
-Vi har varit i Aaafrika! förkunnade Hedda. Vi såg lejon och zebror och elefanter!
-Vet du vad hyenorna gjorde? frågade Elisabet mig.
Nej, det visste jag inte.
-Spelade fotboll!
-Och elefanterna spelade innebandy! fyllde Hedda i.
 
Fantasilekar. Vänner. Ömsesidighet.
 
Vad mer kan man önska?
 

Kommentarer
Postat av: moster

Underbart!

2013-01-16 @ 12:39:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0