Pengar

Kvartalsrapporten från Books-on-Demand kom idag. Tillsammans med de böcker som lämnat min egen hand, är 168 böcker ute hos olika personer eller i affärer. Tjugo böcker står i min bokylla, hemma och i Västervik, några av dem är tingade men inte levererade ännu. Fyra ex är spårlöst försvunna, antingen har jag själv slarvat bort dem eller bokfört dåligt, eller så har tryckeriet gjort en miss. Jag räknade inte igenom den första sändningen så jag vet inte.
 
Excelarket som min syster hjälpte mig sätta upp är ett trevligt sätt att hålla räkning på allt. Särskilt när siffrorna nu ligger på plus, och så kommer att göra om jag inte får för mig att göra en jättebeställning, men det har jag inga planer på. Från och med nu tänker jag beställa ett litet antal i taget, om de jag har blir slutsålda.
 
Jag skall vara ärlig mot er - boken hade kunnat vara hela 20kr billigare, om jag sålt den för lägsta möjliga pris. Men den extra tjugan tycket jag att jag var värd. Att boken själv var värd. För någonstans finns det en gräns. Jag skulle egentligen vilja kunna ge den här boken till alla som vill läsa den, men en gratisbok har faktiskt sällan lika stort värde som en som man har betalat för. Dessutom finns den ju gratis på bibliotek, så hjälp mig gärna göra inköpsförslag!
 
Mina troll tar jag lika mycket betalt för som "Välkommen till Mysteria". Tvåhundra kronor kostar det att få ta med en sådan här sötnos hem:
Och det har inget att göra med materialkostnaden, som är lägre, eller tidsåtgången, som är högre, utan det är en siffra som känns bra för mig. För 200kr visar du att du respekterar mitt arbete.
 
Annars är jag emot det här med att fokusera på pengar. Varken boken eller trollen gör jag för monetär vinnings skull, och jag blir lite illa till mods när det pratas om pengar som ersättning. Hade en diskussion med en bekant om nästa projekt, att försöka omarbeta boken till att handla ännu mer om relationen mellan föräldrar och pedagoger, och sade att jag skulle söka något sorts stipendium eller fond om det nu blir av.
-Och se till att få ordentligt betalt själv också, menade han.
Men där känns det obehagligt. Jag vill inte ha ordentligt betalt. Jag vill bara ha en sorts balans, där jag känner att jag får uppskattning precis i den mån jag själv behöver för att bli motiverad. Att få göra en sådan bok är faktiskt belöning i sig. Frågan är bara om jag då blir tagen på allvar.
 
Ideell verksamhet ses på med alltför stor skepsis.
 
Visst är jag glad att bokprojektet ligger på plus. Det plusset kommer att gå till en rejäl födelsedagspresent till Elisabet. I skolan leker flickorna mycket med ett playmobilstall, och för att kalaset - hennes första riktiga kalas! - skall bli extra roligt, och för att flickorna skall vilja komma tillbaka och leka fler gånger, så skall vi köpa ett Schleich-stall med hästar till henne. Schleich är alltså ett leksaksmärke som gör väldigt fina djur. Men det som verkligen betyder något, det är inte de positiva siffrorna i exceldokumentet. Det är de fina kort och mejl som dyker upp lite då och då från läsarna.
 
Can't buy me love, ni vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0