Generositet

På hemväg från skola och dagis häromdagen stannade vi och lekte i skogspartiet en stund. Roland hittade Skatter! En guldskatt och en silverskatt, misstänkt likt en kotte och ett lönnlöv för den oinvigde. Kotten skulle med upp, men lövet lämnade han kvar ute, för någon annan att hitta.
-Det var generöst, sade jag berömmande.
-Vad är generöst? ville han veta.
-När man ger till någon annan av det man själv har.
-Jag är generös, inflikade Elisabet.
-Är du? Har du delat med dig till någon annan?
-Ja. Randis fick en tablett av mig!

(Hon stoppade sin vitamintablett i mjukiskattens mun tidigare.)
 
-Ja, då var du generös!
 
Detta är en stor del av det jag älskar med att vara mamma. Att få lära, förklara, utvidga mina barns värld.

Kommentarer
Postat av: Christina

Det är det jag älskar också -- att få förklara och resonera och själv lära mig saker på samma gång också.

2012-11-17 @ 00:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0