Föräldramöte

Ikväll hölls det första föräldramötet, för oss som valt att ha våra barn på Näraskolan. Först var det allmän information till alla. Jag hade tidigare bett om att få berätta om Elisabet, vilket jag också gjorde. Förberedde föräldrarna på att det troligen kommer diskussioner om varför Elisabet får eller inte behöver göra det ena eller andra, varför hon inte svarar på tilltal och så vidare. Jag bad dem också om hjälp, att de skall berätta för mig eller lärarna om deras barn pratar om att någon inte är snäll mot Elisabet. Lärarna ser inte allt. När jag var klar, fick jag ett tummen upp-tecken av en medmamma som är bekant från förskolan. Kändes bra!

Sedan kom klasslistorna med upprop. Vi visste vilken klass Elisabet kommer att hamna i, men inte vilka fler. Det kändes nästan som en brännbollsuttagning, men utan de negativa inslagen. "Ja! Vi fick henne till Elisabets klass! Och ja, honom också! Hurra, det här blir ett bra lag!" Och även de som inte hamnar i samma klass, kommer hon ju att träffa på fritids och gemensamma aktiviteter.

Jag sade under min presentation att de gärna fick fråga oss om vadsomhelst, och i klassrummet fick vi frågan om huruvida Elisabet har en assistent nu. Vi svarade att det finns en resurs till henne, och att vi håller på att diskutera hur det kommer att se ut i klassen. Lärarna fyllde i och sade att det absolut kommer att finnas en extra resurs i klassen, men att det inte är klart vem det blir än.

När mötet var slut, blev det förstås ett informellt föräldramöte ute på gården. Någon tackade mig för att vi är så öppna med det här, och bjuder in till diskussion. Det blir betydligt lättare för lärarna också, som annars inte har tillåtelse att prata om detta. Jag svarade att jag tycker att det är så himla spännande, så jag kan inte låta bli att prata om det!

Imorgon skall alla barnen besöka skolan. Känns väldigt bra att Elisabet redan har varit där. Kanske kryper hon upp i soffhörnet igen och känner sig trygg med det?

Kommentarer
Postat av: Gealach

Just det här med att lärarna inte ser allt, det kan inte påpekas nog mycket. Jag vet dessutom hur bra barn är på att dölja saker för lärarna, det vi borde se, det ser eleverna till att vi inte ser.

2012-05-10 @ 08:05:45
URL: http://gealach.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0