Eurovision Song Contest

Elisabet är fortfarande lite varm och småhängig, och får vara hemma med mig - som inte heller är i toppform - idag. Hela morgonen har vi myst i soffan till DVD:n med ESC-vinnare och favoriter från 1981 och framåt.

När Elisabet var bebis, så brukade jag dansa runt med henne till en schlagermix-cd, med Djingis Khan och lite annat med fart i. Hon älskade det! När hon bara var sex veckor satte jag henne i arbete för första gången, genom att jag tog med henne när jag stod modell på Wiks folkhögskola. I bagaget hade jag schlagerskivan, och frågade eleverna om det var ok att jag satte på den om hon blev lite kinkig. Det var det, och efter ett par timmars arbetande ville bebisen ha lite omväxling så vi drog igång musiken. Hon blev fullkomligt nöjd, och konstnärerna log ömt.

En av de ytterst få nätter som Elisabet var orolig och inte kunde sova, så klarade jag det genom att lägga mig i soffan med henne på magen och köra Hallelujah på repeat. Så fort musiken tystnade, så protesterade hon, men var lugn så länge hon hörde den.

Eric Saade-trenden har hon inte hakat på, till skillnad från ganska många jämnåriga, men idag låg hon hopkurad mot mig och följde historikDVD:n intresserat.

-Vad är det där?
-Schweiz 1988!
-Vad heter hon?
-Hon heter Céline.

Kvitt eller dubbelt nästa? Det skall böjas i tid! Carola vann 1991 för att hon hade fler tiopoängare än Amina, men Frankrikes låt var så mycket bättre.  ABBA vann i Brighton sjätte april 1974. Sverige har bara kommit på andra plats en gång, med Lill Lindfors och Svante Thuresson, och det gjorde de för att de nordiska länderna bildat en pakt för att bryta mönstret. Sådant kan vara bra att veta!

Min favorit genom alla år, är denna. Studioversionen är inte på långt när lika bra, men här sjunger de båda italienska herrarna så att taket lyfter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0