Grammatik

Ända från talstart har Elisabet haft en suverän känsla för grammatik och meningsbyggnad. Medan lillebror använde sig av meningar som "Roland titta Kalle Anka inte", så svängde hon sig redan vid drygt halvtannat år med "Det är mamma som ligger där på soffan". Så kallat ekotal körde hon med ett tag, där hon sade "Vill du ha vatten" istället för "Jag vill ha vatten". Men korrekt uppbyggda meningar, alltid!

Det är också språkfel som hon har reagerat starktast på. Vi kan sätta henne i nya miljöer, göra spontana utflykter, göra väldigt mycket som inte andra familjer kan utan en grundlig planering. Men när det blir språkfel, då reagerar hon direkt! Som väl är tar hon det mycket mer med ro nuförtiden, nöjer sig med att rätta lillebror när han böjer oregelbundna verb regelbundet. För hon har aldrig någonsin använt former som "dödde" eller "gedde".

I fredags hade vi några kompisar från dagis på besök, två syskonpar och deras mammor. Vad de lekte vet jag inte, men Roland stängde köksdörren med orden: "Dörrarna stängs!"
Och det reagerade Elisabet starkt på! Blev ordentligt upprörd.
"Det är bara en!"
Och det var ju bara en köksdörr, det var sant. Att det var ett uttryck, det köpte hon inte riktigt.
Men jag lyckades rädda situationen.
"De stänger dörren till sovrummet också. Då blir det två. Då heter det dörrar."

Man lär sig tänka snabbt.


Kommentarer
Postat av: En mamma

Hej!



Jag har följt din blogg ett tag, du skriver så bra! Blir glad.



Detta blir inte en kommentar till ditt senaste inlägg, utan en fråga istället. Jag funderar över vaccinationer. Jag har en dotter som jag har funderingar runt, om hon kanske kommer att hamna inom autism-spektrumet (hon är under 1 år). Hur tänkte ni med vaccinationer då E var liten? Körde ni bara på med programmet och i så fall, märkte ni av några skillnader när hon fått sprutorna eller inte?



Tack på förhand! /En mamma som just nu tänker i tusen olika banor för att göra det bästa för dottern

2012-04-10 @ 17:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0