Tänk ändå!

Kommer nu från ett möte med psykologen och Elisabets förskoleresurs, och slås av vilken enorm skillnad det är idag jämfört med förr. Annorlunda barn skulle in på institution, gömmas undan eller tillochmed sättas ut i skogen om de föddes missbildade. Idag finns engagerade människor som arbetar heltid (och mer därtill ibland) med att hjälpa våra barn att klara sig i samhället.

För bara trettio år sedan ansåg man att autism berodde på att barnen inte fick tillräckligt med kärlek från sina föräldrar. Det talades om kylskåpsmammor, all skuld lades på oss. Idag får vi allt det stöd vi ber om - åtminstone om vi har turen att bo i rätt kommun, men var vi än bor så tror jag att skuldbördan är för evigt begravd.

Idag finns åtminstone en särskild arbetsförmedling för personer med högfungerande autism. Inte som en hjälpinsats, utan för att de personerna har en viss kompetens som är efterfrågad i flera sammanhang.

Jag tror inte att det dröjer så länge innan fler och fler positiva egenskaper lyfts fram. För mitt i allt knasigt och jobbigt, så har ändå många, många av de som kallas funktionshindrade fina egenskaper som är väl värda att titta på. Min unge, hon får oss att stanna till, ifrågasätta våra egna värderingar och ta det lugnt. Hon får oss att vara tacksamma över det som ofta tas för givet. Ingen dum egenskap alls!

Kommentarer
Postat av: Åsa

ja tack och lov att det går framåt :)..

kram Åsa

2011-09-14 @ 07:38:45
URL: http://livetsvackrating.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0