Instrument

På förra veckans habiliteringsmöte berättade jag att Elisabet har börjat intressera sig för min gitarr, och vad tonerna heter. Då fick jag tips om något som kallas MING-gitarr:

En liten bygelgitarr där man med bygeln får tre olika ackord, och med ett barrégrepp kan ta ett fjärde.
Det lät kul, så jag gick hem och sökte på nätet. Nästan 1800kr kostar en sådan. Bara fyra ackord, fyra strängar, kändes lite futtigt. Då fick jag en idé - jag skulle leta efter en cittra! Ända sedan jag och min barndomsvän lekte med hennes gamla cittra så har jag velat äga en själv.

Fyra timmar senare hade jag vunnit en Tradera-auktion. Inklusive frakt betalade jag knappt fyra hundra kronor för detta fina instrument:


som dessutom har pedagogiska noter utskrivna i kanten:


Stämskruvarna är desamma som på mitt psalterium och min harpa, så stämnyckeln jag redan hade passade perfekt. Elisabet är mycket intresserad av vad alla toner heter, och nu kan hon ju lätt se det själv också!

Varför köper folk dyra, men "billiga" leksaksinstrument till sina barn, när man kan hitta så här fina grejer?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0