Fablernas värld

Fablernas värld är ett av mina absoluta favoritprogram, alla kategorier. Glädjen slog i taket när första DVD-samlingen släpptes i år! Jag var förberedd på att barnen kanske inte skulle dela min entusiasm, de som är vana vid tecknade filmer. Mycket riktigt - Roland ville inte se. Så inte att han kunde ta filmen, gå in med den till mig i köket och deklamera:
-Vi ska inte titta på den här!

Men någonstans vände det till att bli en favoritfilm, och om kvällarna har de lyssnat på CD-skivan med berättelserna.

Igår lekte vi i dungen bakom mina föräldrars hus. I den finns en liten glänta, med en sten som jag och min syster lekte affär vid, och en sten som faktiskt ser ut som en sköldpadda.
-Titta, sade jag. Drulle sköldpadda!

Barnen blev mycket imponerade, och döpte snabbt alla små och stora stenar i närheten. Till slut hade vi hela rollbesättningen. Sten och Sture Bäver, systrarna Hamster, Janne Korp med flera. Charles Murmeldjur och Ambjörn Björn spelades av två stenar som barnen med lite möda kunde bära på. De kånkade förnöjt omkring på bumlingarna och lät dem hälsa på hos de icke flyttbara djuren och hade så roligt! Lovisa Hamster var en liten vass sten, lagom att ha i handen, och hon fick mala ekollon till ollonkaffe på Tango Räv som lät sig väl smaka.

Visst är det kul med fina leksaker. Men inget slår en livlig fantasilek med stenar! Särskilt inte när Elisabet deltog med lika stor iver som jag och lillebror!

Simma lugnt!

Kommentarer
Postat av: Christina

Stenar är bäst! Och pinnar, oj vad många pinnar vi hade här hemma när Naoise var liten... de var ju så bra som svärd och sånt.

2011-10-02 @ 18:47:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0