Lycka

Igår var det ett ljuvligt sommarväder. Maken och jag hämtade barnen tillsammans. Sista biten går genom en skogsdunge, en lagom bred remsa som ger en härlig skogskänsla mitt bland höghusen. (Där har man bestämt sig för att bygga fler höghus, för vill man ut i skogen så får man väl ta bilen dit!)

Redan efter ett tiotal meter ville Elisabet stanna i skogen och plocka blåbärskart. Hon och jag blev kvar där på en liten kulle i nästan två timmar. Filosoferade, mumsade kart, förde små korta dialoger som kändes meningsfulla, blandat med lite av det vanliga flödet om "vem är jag? vem är du? vem är vit? vad heter jag? vad heter du? vem är grå?". Sedan gick vi vidare till en annan del av skogen där hon fick mumsa på harsyra. Där var vi också kvar en bra stund innan vi strosade hemåt.

Utan att tjata så frågade jag henne:
-Kommer du ihåg vad du får om du bajsar på toaletten?
-Godis!
-Vill du ha det?
-Nej!

Nåväl.

När vi kom in var det dags att kissa. När hon satt där, så sade hon lite förvånat:
-Kommer det bajs också?
Hon tog i allt vad hon orkade, och härmade Lisa i boken. Och det kom bajs!
Tänk att man kan bli så glad över något som för de flesta är så självklart.

Naturligtvis fick hon en godis. Hemkokt valnötsfudge. Roland ville också ha, men meningen var ju att det skulle vara en belöning. Så jag kompromissade i hans fall - han skulle få en karamell om han försökte bajsa på toaletten! Det gjorde han, han tog verkligen i, men det kom inget. Han fick dock sin karamell ändå. Meningen är ju att skapa en trevlig situation kring detta, inte att han skall bli jätteledsen för att inte han fick något.

På kvällen satt vi tätt tillsammans och läste den spännande boken om Lisa gång på gång. Jag kände mig så pedagogisk och duktig!

Kommentarer
Postat av: Helena i uppsala

Va kul!!!

2011-05-11 @ 19:23:03
Postat av: Christina

Fantastiskt!!! :D

2011-05-13 @ 09:18:34
Postat av: Ingeli

Härligt! Du ÄR pedagogisk, kära du! :)

2011-05-13 @ 10:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0