Furuvik

Midsommardagen spenderades i djur&nöjesparken Furuvik tillsammans med farmor. Jag kom ett par timmar senare, och fick då veta att Elisabet med glädje hade åkt flera karuseller.

-Åkte du karusell? frågade jag.
-Ja. Jag åkte en svan, svarade hon mycket tyst.

Hon berättade något självmant för mig! Hjärtat stannade nästan.

-Vad åkte du mer? frågade pappa uppmuntrande.
Kort paus.
-En bil.

När vi åt lunch ville Elisabet kissa. Fort som tusan letade jag upp en toalett, för att finna att både dam- och handikapptoaletten var upptagna.
-Vi får gå in på herrarnas, sade jag och öppnade dörren. Därinne såg jag ryggtavlan av en herre, så jag stängde snabbt igen.
Elisabet blev så ledsen!
-Jag är en flicka! grät hon, och ville inte alls gå in på någon toalett längre.
Då blev damernas ledig, och jag fick nästan lyfta in henne dit, medan jag bad om ursäkt för att jag hade tagit så fel. Så tokigt, man kan ju inte gå in på herrarnas när man är en flicka!
På damernas kissade hon, och jag konstaterade förundrad och glad att hon klarade av att hålla sig en ganska lång stund, trots att hon var förtvivlad. Mycket bra!

De vildare åkturerna är hon inte intresserad av. Medan Roland tjuter av fröjd i kaffekopparna och lilla bergbanan, så sitter hon i vagnen och tittar på. Men bilen som går på räls, lilla karusellen med svanen och en annan sorts snurrgrej åkte hon, och hade inga problem med att sitta ensam på ett säte. Hon sitter där, tillbakalutad med armarna utsträckta mot ryggstödet, och pratar för sig själv, till synes i sin egen värld men mycket nöjd.


Kommentarer
Postat av: Christina

Låter helt fantastiskt! Så härligt när de små glädjeämnena kommer tillsammans.

2011-06-28 @ 01:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0