Tandemcykel

I vår kommer Elisabet att vara för stor för att sitta i barnsadeln, för lång för att sitta i cykelkärran och hon är definitivt inte redo att släppas loss i trafiken på egen hand! Hon har inte heller visat något intresse för att cykla själv. Sitter kanske en stund på trehjulingen, på sin höjd tar något tramptag.

Eftersom inte vi har någon bil, och inte vill åka buss året om, så har vi tittat på olika varianter av tandemcyklar. Det finns en sorts påhängcykel, men den här varianten fastnade både jag och maken för:

Tandemcykel för barn och vuxen

Barnet kan sitta fram, och får då en bättre insikt om hur trafiken fungerar, samtidigt som den vuxne har en bättre koll.

Nypris för en sådan här tingest ligger på sisådär 23 lax. Men! Jag hittade just denna på blocket för fem tusen, och kan få den fraktad genom halva Sverige för en dryg tusenlapp. Vi håller precis på att skriva ansökan om vårdbidrag, det är ju just sådana här extrakostnader som gör att vi med gott samvete söker det.

För att förbereda Elisabet lite mentalt inför det nya, så ritade jag en enkel skiss över cykeln och förklarade för henne var hon skulle sitta och var jag skulle sitta. Då lade sig Roland i. "Inte Elisabet! Det är Rolands plats! Jag skall sitta där!!!" Jag sade att de skulle få turas om, men INTE! Det var HANS plats! Så vi får se hur det går. Som Raskens Ida sade, "En ska allri räkna ut nåt i förväg!"


Kommentarer
Postat av: Trollets mamma

Vilken smart pryl! Hoppas ni få massa fina cykelturer med den.

2011-01-03 @ 22:47:10
URL: http://livmedtroll.blogspot.com/
Postat av: Christina

Jag har full förståelse för Roland! Ni får nog skaffa en till sån där cykel. ;-)

2011-01-04 @ 11:36:56
Postat av: Helena i Uppsala

Fiffigt! Har sett en variant som man sätter bakpå en vanlig cykel.

2011-01-04 @ 18:28:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0