Lördagförmiddag

Barnen leker i kammaren. Tillsammans. Turtagning, rollspel, fantasilekar, ömsesidighet.

Jag läser böcker. För varje bok jag läser, undrar jag vad det är hos min dotter som anses vara autistiskt. Visst är hon annorlunda. Visst behöver hon hjälp för att fungera i en grupp. Visst kommunicerar hon annorlunda.

På vartenda test som gjordes på habiliteringen, så fick hon utslag på "autistometern". Jag ifrågasätter inte diagnosen, tvärtom är jag tacksam över att vi har ett ord som öppnar många dörrar och täpper till många trutar.

Men jag undrar.

Kommentarer
Postat av: anna m

Jag kan absolut inte bena ut vad som är vad hos min son. Han är han liksom och jag kan inte föreställa mig honom annorlunda. Det går inte att önska bort någon del av honom. Autismdiagnosen är bara en beskrivning av saker han har lite svårt med. Och som ger oss möjlighet att få vårdbidrag, särskola (i kombination med utvecklingsbedömningen såklart) och specialförskola innan dess..

2011-02-19 @ 14:26:39
URL: http://hantera.wordpress.com
Postat av: Prestationsprinsen

Ja, kloka tankar. Vi är den vi är. I en accepterande miljö mår alla bra.

Vem och vad som är annorlunda beror nog mer på miljön än individen. Det funkar på ett ställe, inte på ett annat. Det funkar i en tid, men inte en annan.



Du inspirerade mig till ett blogginlägg om detta.Vad är annorlunda! Tack.

2011-02-19 @ 16:22:07
URL: http://prestationsprinsen.wordpress.com/
Postat av: Christina

Det har jag också undrat.

2011-02-19 @ 19:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0