Sjukdom?

Det finns en ny bok ute nu, som heter "Autism - en sjukdom som kan läka". Så här står det bland annat i en beskrivning av innehållet:

En stor del av boken handlar om hur autism framgångsrikt kan behandlas bl.a. med diet, kosttillskott, hyperbar syrgasbehandling och rytmisk rörelsebehandling.

Naturligtvis finns det en jättemarknad för alla ledsna, oroliga och desperata föräldrar som vill ha ett mer balanserat liv både för familjen och för sitt barn. Men titeln får många att reagera.

Sjukdom?

Jag betraktar mitt barn.
Hon skrattar, sjunger, leker, kramas, tröstar, ritar, funderar och är lycklig.

Är hon sjuk?

Och om hennes "sjukdom" skulle läka - vem vore hon då?

Kommentarer
Postat av: Medicago

HBO (hyperbar syrgasbehandling) och rytmisk rörelsebehandling har framställts som en mirakelkur för CP-skador också. Desperata föräldrar har vallfärdat till ngt institut i Rysslan som erbjuder HBO. Jag är skeptisk, tycker både HBO och rytmisk rörelsebehandling som jag sett dem presenterade verkar lite som övergrepp på barnen...

2010-11-10 @ 17:50:15
Postat av: Elisabets mamma

Rytmisk rörelsebehandling låter som något som alla människor skulle må bra av, funktionshindrade eller ej. Och det finns ju studier som visar att hyperaktiva barn och ungdomar blir mycket mer harmoniska av att få röra ordentligt på sig och inte äta en massa skräpmat (gäller också alla förstås, men särskilt denna grupp). Men då handlar det nog inte så mycket om att detta skulle reparera det som anses vara skadat, utan att man får utlopp för sin överskottsenergi på ett vettigt sätt, och inte späder på den med kemikalier som skräpmaten är full av.

2010-11-10 @ 20:26:56
Postat av: Medicago

Den rytmiska rörelsebehandligen som jag såg på 80-talet var riktigt läskig. Det handlar om att föräldrar och terapeuter rör barnens lemmar i en rytm om och om igen typ: Huvud höger-vänster, böj vänster arm, böj benen, böj höger arm.. i ett försök att immitera reflexerna som finns hos spädbarn. Men det kan hända att det inte är lika hardcore som på 80-talet och då ska jag inte vara lika kategorisk ;-)

2010-11-11 @ 13:08:16
Postat av: Elisabets mamma

Jag såg framför mig något roligt, som rörelser till musik... Hoppas att det är bättre nuförtiden då!

2010-11-12 @ 10:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0