Backlash

För något år sedan kunde Elisabet bita eller nypa Roland när hon blev arg och frustrerad på honom i leksituationer. Sedan var det lugnt en lång period, men nu har hon gjort honom illa flera gånger denna vecka. Visst är det naturligt att syskon bråkar, det har förmodligen inte så mycket med autismen att göra, men det skär i hjärtat på mig när Roland blir så ledsen! Hans älskade syster nöp honom när han bara ville leka! Eller, när han försökte ta något hon ville leka med. Det hörs att han inte gråter för att det gjorde ont, utan för att han blev ledsen.

Mamma går in, försöker trösta, förmanar Elisabet och uppmanar henne att säga förlåt. Det gör hon, ser ångerfull ut och kramar lillebror som accepterar hennes förlåtelse. Jag försöker förklara för Roland att man blir osams ibland, att man får bli arg men att man inte får göra varandra illa. Att Elisabet gjorde fel. Roland håller med, hötter med näven åt storasyster och säger med rynkade ögonbryn att Man får inte nypas! Sedan är det bra och de kan leka vidare.

Förmodligen sitter flera av er och småler och tänker att Elisabets och Rolands mamma inte har en aning om vad en verklig konflikt är. Och det stämmer. De här barnen har varit otroligt sams i hela deras gemensamma liv. Första gången vi var ute på promenad med båda barnen var det smällkallt, och jag beslutade mig för att gå in med den knappt veckogamla pojken lite tidigare medan Elisabet och pappa gick och handlade. När jag lyfte ur mjukliften, så grät Elisabet hjärtskärande och ville att vi skulle sätta tillbaka lilla Roland. Hon ville vara med honom! Så har det fortsatt. Av förskolepedagogerna får vi höra hur Roland i ena stunden busar omkring med de jämngamla killarna, och i nästa stund sitter han och myser med Elisabet i soffan och klappar henne på kinden.

Jag vill verkligen inte att hon gör honom illa. Inte någon annan heller för den delen. Det blir nästa utmaning, att försöka lära henne att få utlopp för sina känslor på något annat sätt. För arg, det måste man få bli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0