Instrumentvisning

På förmiddagen tog jag med en del av min flöjtsamling och visade för Elisabets klass. De var engagerade och intresserade, och läraren undrade om jag möjligtvis hade tid att stanna lite längre, och vänta medan de smet iväg för lunch i tjugo minuter. Det gick utmärkt, och jag ägnade den tiden åt att spela lite för mig själv.
Plötsligt hade jag publik. Tre barn ur parallellklassen som var helt oförberedda på att det skulle finnas musik i fritidslokalen där vi höll till (som ligger i samma ingång som deras klassrum) stod alldeles stilla och lyssnade. Så började en dansa, och fick med sig de andra två, men då och då stannade de till för att bara lyssna, och innan jag visste ordet av hade halva parallellklassen smugit sig in och satt sig på stolarna som placerats i halvcirkel, och tittade andäktigt uppfordrande på mig.
-Vad vill ni höra? undrade jag.
-Blinka lilla stjärna! Diggiloo diggiley! Sommarsången!
De förstnämnda var inga problem, men sommarsången? Vilken menade de? Det finns ju några att välja på.
Barnen stämde upp i en härlig sommarsång med mig i mitten av den där halvcirkel, nu var det jag som var publik.
-Har ni gått in hit?
Fritidspedagogen som jobbar i deras klass var nästan lika förundrad som jag, över att se de här barnen sitta så stilla och lyssna på musik. Vi avslutade den här spontana konserten med att spela och sjunga Idas sommarvisa tillsammans, innan den klassen gick tillbaka till sitt, och Elisabets klass fick provspela de flöjter jag inte är så rädd om - med avspritning mellan varje unge förstås.
 
På kvällen var det "Näraskolans kväll", vilket innebär att alla klasser har någon aktivitet utanför sitt klassrum för att dra ihop lite pengar för roligheter till skolan. Loppis, bokbord, pilkastning, lotteri, brödförsäljning, grillad korv, växter och kryddor med mera. Flera ungar kom fram till mig med uppskattande kommentarer, och en fritidspedagog berättade att de hade pratat om det här en lång stund efteråt. Och de kommer förhoppningsvis aldrig att tänka att blockflöjt bara är något tråkigt i plast som kommer i one size.
 
-Var det roligt att mamma kom och visade flöjter idag?
-Nej.
 
Nåväl. Jag hade roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0