Mitt mantra

Mitt mantra när jag har stått och skurat bajsiga underbyxor har varit:
 
Hon är åtminstone inte hård i magen!
 
Ibland har jag tänkt det automatiskt, bara upprepande, men ganska ofta har jag faktiskt känt tacksamhet över det, eftersom jag dels vet själv hur det är att ha ont, dels har hört om andra föräldrars kamp med barn som inte vill eller kan bajsa.
 
Igår morse hade Elisabet ont, tror jag. Någonstans. Något var inte bra. Hon satt på toaletten och grät, och skrek att den skulle komma UT! Tårarna sprutade, jag försökte trösta och ta till alla knep jag kom på och fick lov till, och i soffan satt en halvklädd Roland som ville ha kläder, som ville ha milkshake (standardfrukosten - mjölk och jordgubbsyoghurt stavmixat!), som ville att jag skulle få tyst på storasyster. Jag ringde skolan och sa att idag blir vi sena, och tänkte att ja, mitt mantra var rätt. Jag skurar tusen gånger hellre underbyxor än ser mitt barn ha ont!
 
Efter en stund torkade Elisabet tårarna och sa resolut:
-Nu struntar jag i det här!
Sedan kröp hon ner i sängen igen.
Jag lade mig bredvid henne en stund, torkade tårarna, tvättade med kallt vatten enligt instruktion, för det röda i ögonen ska tvättas bort tycker Elisabet. Vet hur otroligt trött jag själv brukar bli efter magont. Snart verkade hon vara sitt vanliga glada jag igen, så vi tog oss till skolan utan stress och kom någon halvtimme sent. Jag sa till resursen att om det är något, allra minsta, så bara ring!
 
Halv två ringde hon. Elisabet hade sagt flera gånger att hon var trött. Inte ätit något på lunchen, ville inte ha mellanmål. Jag var där på fem minuter. Elisabet skuttade hem, och stoppade raskt i sig tre muffins och var helt och hållet glad resten av dagen. Med bra toalettbesök. Men det var nog väldigt skönt för henne att få komma hem lite tidigare.
 
Vid tre hämtade jag först ut ett stort paket med det strandhus i Lego som jag beställde tidigare i veckan, köpte lite torkad frukt i förstoppningsförebyggande syfte och hämtade Roland som gjort världens finaste valentinhjärta åt mig. Vi byggde lite hus tillsammans, åt de traditionella fredagsvåfflorna och bakade chokladbollar tillsammans. Jag har modifierat ett recept så att de blir så pass nyttiga att jag känner att de får äta hur många de vill. Roland kör med elvispen, jag rullar bollarna och han rullar dem så omsorgsfullt i kokos. Sedan bäddade vi ner oss i soffan med chokladbollar, jordnötsringar och vatten och tittade på min favorit av Shrekfilmerna, tvåan. Den passade bäst så här på alla hjärtans dag!
 
Recept på rätt så nyttiga chokladbollar:
75g smör eller margarin
3/4 dl råsocker
1krm ekologiskt äkta vaniljpulver
2msk kaffe, så starkt som man önskar
2msk kakao
4dl havregryn
2msk chiafrön
2msk sesamfrön
2msk psylliumfrön
rulla till bollar och rulla bollarna i
kokos
Förvara i kylskåp
 
Blanda riktigt noga så att sockret och havregrynen finfördelas. Man kan smälta sockret lite i kaffet först om man vill.
Tror jag ska prova att rulla bollarna i hasselnötkross nästa gång!

Kommentarer
Postat av: mille

Så bra att de fick just dig till mamma!

2014-02-23 @ 18:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0