Dagens citat!

Läste precis detta på facebook:
 
Dagens citat: "Jag kan leva med att vi hamnade i Holland, så länge andra inte försöker peppa amsterdam eller boka nån j-a sightseeingtur åt en."
 

Femtiofem "gilla" hittills.
Första delen håller jag helhjärtat med i. Jag kan leva med att vi hamnade i Holland.
Andra delen - jag har aldrig någonsin varit med om att någon (förutom jag själv då, ursäkta om det är mig ni menar...) försökt peppa Amsterdam. Tvärtom har Amsterdam målats ut som ett förfärligt ställe för mig.
Tredje delen - klockren. Jag vill inte bli inbokad på någon j-a sightseeingtur jag heller. Jag vill inte gå några kurser som drar alla holländare över en kam.Som försöker tala om för mig att alla holländare behöver Scheman och Struktur. Jag vill inte ta med mitt barn på en massa konstiga undersökningar som ska försöka utröna hur mycket holländare hon är. Tester som har Ett Rätt Svar. Svarar hon fel är hon holländare, svarar hon enligt sin mysteriska logik, så räknas det bort. För det rätta svaret, det italienska, är förstås att den grön- och vitrandiga symbolen för vind, den där struten, hör ihop med vindflöjeln med en pil. Det vet ju alla femåringar! Att para ihop den enda bilden som är grön på ena halvan med den enda som är grön på andra halvan, det är Fel. Holländskt.
 
För er som inte känner till det - "Welcome to Holland" är en dikt som beskriver en förälders upplevelse av att få ett funktionshindrat barn. Somliga har funnit den oerhört provocerande. En annan beskrivning är inte fullt så blommande men lika livlig, "Welcome to Beirut". Det är dessa titlar som jag inspirerades av när jag skrev min egen variant, "Welcome to Mysteria" som sedan fick bli titeln på min bok, översatt till svenska för att inte skrämma bort folk.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0