Skridskor!

Tumult i kapprummet när föräldrar hjälpte sina barn på med skridskor.
Vi pratade igår om att Elisabet skulle åka idag, då protesterade hon inte alls men vi var ändå beredda på en protest när det väl kom till kritan.
-Vill du prova att åka? frågade fröken.
Inget svar, men inget nej heller.
Jag hukade mig ner så att jag var i höjd med Elisabets ansikte.
-Vill du försöka, Elisabet? Du måste inte, men du får.
Ett par gånger fick vi upprepa frågan, och fick till slut ett tyst:
-Ja!
 
Ett par låneskridskor och hjälm letades fram, och sattes på utan några svårigheter. När jag gick därifrån provade hon att ställa sig upp på dem inne i kapprummet.
 
På dagis träffade jag Hannes mamma som länmade lillebror. Hon tänkte sig att gå till skridskoplanen för att se hur det gick för dem, och jag följde med. Det är ändå en stor skillnad på att få rapport i efterhand, och få se med egna ögon.
Det tog en liten stund innan jag hittade min unge, och i ärlighetens namn tittade jag i vallarna först. Men där stod hon, på isen, kanade fram med frökens hjälp!
Hj'ärtat nästan stannade.
Isen var full av små stolta sexåringar som mer eller mindre graciöst tog sig fram.
Jag löste av fröken, och åkte själv med Elisabet en stund. Hon småskrek och småsjöng om vartannat, och klagade när jag stannade.
 
Det är det här som är så underbart med att vara förälder till ett föränderligt barn. Man tror att man vet. Tror att det där med skridskor, nej, det kommer aldrig att hända. Så sent som igår skrev jag att jag inte kunde se mig själv åka skridskor med mina barn.
Men vet ni? Nu får jag lust att leta efter två små par och ta med barnen ner! Att jag själv inte vill åka, det har ju bara med ren trygghet att göra, barnen måste ju ha någon stadig att hålla i.... eller hur?

Kommentarer
Postat av: Christina

Det var samma för mig när Naoise skulle lära sig åka skidor (utför). Jag har alltid tyckt det var någonstans mellan läskigt och obehagligt, men -- han måste ju ha någon med sig i backen!
Det slutade med att jag också gillar utförsåkning och jag är mycket bättre på att åka än jag någonsin var förut... (inte bra, men bättre!) -- Längtar redan till sportlovet, då blir det skidåkning!

2013-01-21 @ 10:08:37
Postat av: Christina

Så ja, mitt tips är, leta rätt på två små par, packa ned en chokladtermos och ge er ut och åk! :D

2013-01-21 @ 10:10:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0