Pusselring

Pusselbiten är en av de symboler som står för autism. På en välgörenhetsida fann jag en helt underbar pusselbitsring i silver, som jag med gott samvete köpte.



Det finns pussel där alla bitar ser nästan likadana ut, formmässigt sett. Två "armar", två "midjor". Sådana är ganska tråkiga att lägga. Betydligt mer spännande med annorlunda former! En arm, tre midjor. Två armar, men inte mitt emot varandra utan i vinkel. Eller varför inte totalt annorlunda bitar! Runda. Trekantiga. Helt oregelbundna.

Alla bitar behövs för att pusslet skall bli komplett. Olika sorters människor behövs för att livet skall bli intressant att leva. 

Kommer att tänka på de här klippen från Nöjesmassakern, om att lägga pussel. Jag skrattar fortfarande åt dem. Men de illustrerar på sätt och vis något ganska viktigt. I den första - hur man med våld försöker anpassa bitarna när de inte passar. I den andra - hur man ibland gör det svårare för sig än vad det behöver vara. Tredje symboliserar det kaos som kan uppstå vid pusselläggning, och hur det inte alltid blir vad man tänkt sig...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0