Hur fördomar sprids

Jag läser omvårdnadsprogrammet på komvux just nu. Över hundra personer började samtidigt som jag, och hur många som redan har eller kommer att ha läst kursen på komvux eller gymnasiet vet jag inte.

I delkursen Psykologi kan vi läsa följande i kursboken:

Med autism och autismliknande tillstånd menas så allvarliga störningar i tanke- och känsloliv och i kommunikationen med andra människor, att det får allvarliga konsekvenser för människors personlighetsutveckling.
Människor med autism saknar förmåga till ömsesidighet i relationer till andra människor. De har behov av att kommunicera med andra människor men de har svårt skapa och upprätthålla kontakter med andra. Detta beror på att de inte kan förstå och hantera regler och beteenden som gäller i socialt umgänge.

Trodde jag det här, så skulle jag också blivit förkrossad när vi fick Elisabets diagnos.

Känns lite motigt att kämpa för en större förståelse av autismen, när läroböckerna manglar på med detta. Jag skickade en notis till läraren, och bad henne innerligt om att hon, även om avsnittet bara är en knapp sida i boken, påpekar att det här är en mycket förenklad bild av autism som långtifrån stämmer på alla som får diagnosen!

Hur skulle jag då vilja beskriva det i en lärobok? Jag vet inte, men detta måste vara med:

Autism är ett annorlunda sätt att tänka.

Kommentarer
Postat av: Christina

Suck... jag tänkte på det också nyligen när jag läste en så kallad definition av autism. Jobbigt.

2011-11-02 @ 20:06:39
Postat av: Kristina

Ja, självklart måste din mening med! Det var inte någon speciellt nyanserad beskrvning i boken precis!

2011-11-02 @ 21:10:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0