Lisa bajsar på toaletten!

Här får ni läsa mitt senaste litterära verk. Jag hade tänkt skriva att det är en "very limited edition", men när jag lånade bildrummet på habiliteringen för att laminera, så fastnade en av de anställda för bilderna. Hon tyckte att de var så uttrycksfulla och lättbegripliga. Jag erbjöd henne att ta kopia på dem, för att visa på en kurs hon skall hålla i på fredag. Så vem vet, det här kanske blir min mest spridda "bok" hittills!






Barnen har inte sett denna version än, utan bara den jag skissade upp inför deras ögon häromdagen. Men båda tycker att det är skitroligt (!) att Lisa säger "Nggg!" när hon skall bajsa. Roland skrynklar ihop hela sitt lilla ansikte och tar i från tårna när han härmar det. Och faktiskt är det lättare att uppmuntra Elisabet att försöka bajsa genom att fråga "Hur låter det när man bajsar?" Vem vet, kanske har jag hittat en del av lösningen här!

Vi skall också börja med mutförsök. "Om du bajsar på toaletten så får du en karamell!" Mutor skall inte underskattas!

Kommentarer
Postat av: ak

Får jag fråga om det är hab som föreslagit mutor, eller hur de resonerar kring det?



Fina bilder!

2011-05-10 @ 18:36:05
Postat av: Mia

UNDERBAR! Var kan jag få tag i den :) ? Mutor eller förstärkning har hjälpt oss i det mesta. Men inte på toaletten. Då är det rutin (samma tid och plats) och läsa av när det är dags.

Lycka till!

/Mia

2011-05-10 @ 22:39:40
Postat av: Elisabets mamma

ak: På habiliteringen heter sådant här "förstärkning", och det uppmuntras i de flesta sammanhang vad jag har förstått! Vi har inte pratat så mycket kring toalettfrågan, utan mest kämpat på och gått på instinkt. När det kändes som mest hopplöst så bad vi att få prata med en specialist, men innan vi kom så långt lossnar det. Jag vet dock att de har alla möjliga kreativa metoder, till exempel att stänga in sig på toa en hel helg och ha "toaparty" med glass och smaskens, och verkligen fira när det kommer något i toaletten. Just det skulle inte passa oss eftersom vårt badrum är så litet att man nästan får klaustrofobi när man är ensam därinne, men bara att tankegångarna finns gör att jag är säker på att de skulle applådera om en godis som lockbete gör att ungen bajsar där h*n skall. Vad tandläkare säger struntar jag fullkomligt i i det här fallet!

Mia: Tack! Just nu kan du inte få tag i den alls, men eftersom flera har visat sin uppskattning så skall jag faktiskt kolla med habiliteringen om de vill göra en liten broschyr av den. Och jag kan alltid dra kopior på de jag gjorde, och skicka till den som vill ha.

2011-05-11 @ 12:38:01
Postat av: ak

Vore intressant att höra vad hab tycker om muta jf med det de föreslår. Om du vill fråga (helt OK om du inte vill förstås:-))

2011-05-11 @ 21:12:46
Postat av: Elisabets mamma

Det habiliteringen föreslår är samma sak som mutor, det kallas bara förstärkning. Det låter bara bättre! Och det måste förstås inte vara godis, utan vadsomhelst som kan motivera ens barn. En annan familj hade köpt en enorm kartong med små leksaksbilar, och deras son fick en liten bil varje gång han hade förrättat sitt tarv på rätt ställe. Allteftersom minskar man på belöningarna, tills beteendet sitter.

2011-05-12 @ 08:50:45
Postat av: Christina

Mutor ska inte underskattas. Jättefin bok!! Den kan nog hjälpa andra också...

2011-05-13 @ 08:59:58
Postat av: Tina

Härligt schema! Ang mutor är det en supermetod. Alla människor upplever nåt positivt med det de gör, annars gör vi det inte. Om man inte riktigt ser sociala reaktioner eller långsiktiga vinster som belöningar behöver man andra positiva upplevelser att väga in i beslutet.

2011-05-19 @ 09:33:52
URL: http://munderbar.wordpress.com
Postat av: Kicki

Underbar! :)

2011-05-19 @ 11:30:31
URL: http://kickiskrypin.wordpress.com
Postat av: ak

Hej igen,

Jag är jätteintresserad av hur ni jobbar med Elisabeth, särskilt som det verkar gå så bra! Du berättade inledningsvis om hab och träningsmetoder och jag är intresserad av om ni gör något av den intensivträning hab brukar föreslå? Eller gör ni mer punktvis träning där ni upplever att det behövs, med stöd i form av goda råd osv från hab? Jag är rätt säker på att hab inte likställer förstärkning med mutor eftersom det rent inlärningsteoretiskt inte är samma sak, men det vore just därför intressant om hab har koll på det eller om de för enkelhetens skull lägger de två förhållningssätten " i samma låda". Men som sagt hör du ju bara med dem om du själv vill, inte för att en kommentator här är så nyfiken:-)



2011-05-21 @ 17:52:53
Postat av: Elisabets mamma

ak - jag gör ett eget inlägg om detta snart! Och nyfikna kommentatorer gör det ju värt att skriva. Jag har frågat hab. Anledningen till att jag tolkar det som att mutor kan vara likställt med förstärkning, är att vi fått tips på spel vi kan spela där sådant är involverat. Till exempel gojibär-spelet, där man får en godsak (gojibär, russin eller på lördagar små godisbitar) som motivation för att göra något. Det kan också vara ett löfte om att göra något roligt (något som inte alltid fungerar för mindre barn, då det är för avlägset, de vill ha belöningen direkt). Det fungerar ju på oss också. "När jag har städat färdigt, så får jag äta ett wienerbröd på balkongen!" Det är en muta, men den fungerar ju som en förstärkare också. Jag förstärks i mitt beteende att städa färdigt, för då får jag ett wienerbröd!

2011-05-21 @ 18:49:06
Postat av: ak

Tack för svar! Min inställning till mutor är inte så positiv då det till skillnad från den förstärkning som används i intensivträning lätt skapar förhandlingssituationer. Barnet lär sig ofta snabbt att man kan få den vuxna att höja insatsen eftersom den vuxna sååå gärna vill att barnet ska göra något särskilt. I intensivträningen är förstärkningen aldrig explicit utlovad på förhand och när det fungerar behövs det inte heller; barnet vet att det är förenat med något spännande och positivt att följa den vuxnas uppmaning - och också att förstärkningen kan variera i storlek och frekvens, bara samarbetet flyter på. Följer barnet den vuxna skapas möjligheter till inlärning som inte är enbart beroende på barnets kortsiktiga lust till det som ska läras, inte heller barnets intellektuella förståelse för dess nytta. Du har ju beskrivit så många fina situationer där E är "med i er värld" mer nu, och därför undrar jag om ni kört ett program med lite mer strukturerad träning, eller om ni mer fokuserat på annat för att komma dit där ni är nu. Ser fram emot att få läsa om detta:-)

2011-05-23 @ 12:52:16
Postat av: Elisabets mamma

Jag skulle bli enbart glad om Elisabet började förhandla med mig!

Vi tänker i enkla banor. Om vi lär Elisabet att förknippa toalettbesök med något trevligt, så lär hon sig själva toalettbeteendet. Därefter kan vi fasa ut belöningen. Fungerar redan ganska bra.

2011-05-24 @ 19:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0