Vårdbidrag beviljat!

Tack alla som har tänkt på oss och hållit tummarna! Idag kom beskedet:

Elisabets behov av vård, tillsyn och träning, bedöms vara av den omfattningen som ger rätt till helt vårdbidrag till hon börjar i förskoleklass.
Elisabet har till följd av autism ett behov av vård, tillsyn och träning som är större än för andra barn i motsvarande ålder. Hon deltar i intensivträning på habiliteringen. Daglig träning utförs i hemmet och på förskolan i samarbete med autismmottagningen.
De planerade besök som görs inom vården och på habiliteringen till följd av Elisabets autism ingår i bedömningen av vårdbidraget. Tillfällig föräldrapenning för dessa besök kan därför inte utges.

Det var vårt eget val att baka in tillfällig föräldrapenning i vårdbidraget. Då slipper vi hålla på med anmälningar och uträkningar av hur stor del av min arbetsdag jag tagit ledigt ifrån.

En varm lättnad sprider sig inom mig.

Ett fullt bidrag innebär nästan nio tusen kronor i månaden före skatt. Detta får vi retroaktivt från januari i år, till och med juli nästa år. En ny bedömning görs när Elisabet börjar förskoleklass. Den här summan gör en stor skillnad för oss. Främst att min man inte blir piskad att söka jobb i en annan kommun, utan skulle kunna studera vidare om det inte dyker upp något arbete i vår hemstad. Barnen skulle då kunna fortsätta ha kortare dagar på förskolan, och vi kan vara mer flexibla om vi märker att Elisabet skulle må bäst av att få ha en dag hemma.

Jag vet att en del andra har fått mindre bidrag än vi, och tillochmed fått avslag. Men jag hoppas att ni ändå är glada för vår skull.

Kommentarer
Postat av: Gealach

Aha, men det låter ju kanon! Mindre krångel är alltid en fördel! :-)

2011-03-08 @ 14:34:07
URL: http://gealach.wordpress.com
Postat av: Ingeli

Jag är då grymt glad för er skull! Varför skulle ni inte glädjas för att andra får avslag? Tjohoo för er! :)

2011-03-08 @ 14:40:13
Postat av: Weronica

Så fantastiskt glädjande! Jag är jätteglad för er denna soliga dag.

2011-03-08 @ 15:15:27
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: Alfa

Självklart är jag superglad för er skull! Underbart att ni får möjlighet att ge massa tid och hjälpmedel utan att det påverkar ekonomin en massa. Precis vad ni behöver.

2011-03-08 @ 16:02:46
Postat av: Christina

Så jätteroligt för er. Jag är jätteglad för er skull.Soliga hälsningar från oss i Klockis.

2011-03-08 @ 19:33:57
Postat av: Linda

Åh vad skönt att ni fick det! Stort grattis!

2011-03-08 @ 23:40:35
URL: http://snurrepinn.blogspot.com
Postat av: Medicago

Vad skönt att det gick i genom. Grattis!

2011-03-09 @ 16:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0