Registrering dag 3

I tisdags började vi alltså registrera alla toaletthändelser. Samtidigt tog vi själva ett steg närmare hennes självständighet, genom att vi försöker att inte tala om för henne när hon skall kissa, utan försöker låta henne ta initiativet. Lite nervöst när hon ligger i min säng och jag vet att hon borde vara kissnödig, men jag är beredd att tvätta. Vi pratade också med Elisabet, lovade henne en belöning om hon talade om innan hon behövde kissa eller bajsa.

Det gjorde susen! En kvart senare gick hon mot toaletten, sade "Behöver jag kissa?" och klarade allt själv. Väl värt en aprikos! Sedan dess har hon sagt "Vill jag kissa?" eller något ditåt, gått till toaletten och fixat allt själv. Några gånger har vi fått påminna henne om att tvätta händerna. Och belöning pratar hon inte om, hon bara gör det ändå. Ikväll har hon lagt sig i min säng flera gånger, det brukar hon göra när hon är kissnödig, men jag har haft is i magen. Första gången gick jag bara dit och tittade på henne efter en stund, då gnydde hon till och sprang in på toa. Andra gången gick jag dit igen och tittade, men när hon bara lekte så gick jag därifrån, och en stund senare gick hon själv in på toaletten.

Det här känns så makalöst att jag inte riktigt kan irritera mig på att det fortfarande bajsas i byxorna. Kan hon lära sig kissa själv, så kan hon lära sig bajsa också! En sak i taget!

Kommentarer
Postat av: Fröken Direktör

Wow! Jätte-jätte-jättestort grattis!

Ni är för övrigt grymma föräldrar. När jag blir stor ska jag bli som du!

2011-06-10 @ 08:19:54
Postat av: Elisabets mamma

Jag väljer att tolka "grym" som positivt, så tack! Ibland känner man sig grym även på det mindre angenäma sättet, men det hör till det också.

2011-06-10 @ 09:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0