Mutor och förstärkning

Dagens möte på habiliteringen blev inställt. Maken skriver tenta, Roland var så hängig att jag inte kunde vare sig lämna honom på dagis eller ta med honom till mötet, så vi tog ett telefonmöte istället. En del prat om toalettbestyren och vad man skulle kunna göra. Vi kom inte fram till något bra just då, utan konstaterade mest att vi skulle köra på med registreringen och se vad den kunniga sjuksköterskan har att säga. Egentligen tror jag att tålamod är nyckelordet här. Det går ju bättre och bättre.

Jag passade också på att fråga om det här med mutor och förstärkning. Hon menade bestämt att vår strategi med att belöna Elisabet med en karamell faller under förstärkning. Mutor är när man ger något i förväg. Så det var väl jag som använde ordet muta fel, när jag skrev om det förut! För hon får ju inte en karamell för att hon skall bajsa på toaletten, utan för att hon har gjort det. Specialpedagogen sade att den som vill veta mer hur de tänker, gärna får kontakta henne!


Kommentarer
Postat av: Christina

Jag trodde mutor var något man lovar i förskott och ger efteråt. Där ser man. I alla fall tycker jag belöningar är bra (vad man än kallar dem) så länge de används rätt och är till hjälp.

2011-06-09 @ 07:18:13
Postat av: Trollets mamma

För mig ligger skillnaden mellan muta och belöning/förstärkning i angreppssättet. Jag ogillar tex formuleringen "OM du tar din medicin ska du få..." - särskilt som det inte är ett riktigt val, barnet måste ju ta sin medicin. Alla "om du..." blir muta som jag ser det. I muta ingår ju också att det finns ett förhandlingsutrymme - ordet "om" ger teoretiskt barnet rätt att välja att inte ta medicin, att bajsa i byxan eller vad det nu är. Samt att komma med motbud: "då ska jag ha TVÅ karameller/ett nytt TV-spel osv..."



Att däremot säga "NÄR du tagit din medicin kan vi/får du..." blir förstärkning. Barnet får inget falskt förhandlingsutrymme, man är tydlig med vad som krävs för att belöningen ska utdelas, men barnet vet också att efter det tråkiga kommer något roligt.



Så gör vi ju med oss själva: "Nu är det snart semester, belöningen för mitt slit det här året". "När jag städat klart ska jag ta mig en kopp kaffe och en bulle på balkongen". Belöningar och förstärkningar är bra, rätt använda. (Fast ärligt talat - visst mutar vi oss själva också? Oftare än vi mutar våra barn...)

2011-06-09 @ 10:06:13
Postat av: Elisabets mamma

Det stämmer nog med mutor, att man ofta får dem i förskott för att sedan utföra något. Ta alla bjudresor till fala politiker, till exempel! De får ju inte resorna som belöning för något, utan för att mjukas upp inför ett val eller beslut. Hur eller hur så kör vi på det som verkar funka för just oss, och det bästa vi har att locka Elisabet med är något gott. Senaste dealen är att hon får en belöning (russin, aprikos eller annat halvnyttigt men gott) om hon säger till att hon behöver kissa.

2011-06-09 @ 10:08:42
Postat av: Trollets mamma

Tycker det är ett himla bra sätt! Bara för att förtydliga ;-)

2011-06-09 @ 11:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0