Vanilj

Igår hälsade vi på en annan familj, och åt middag med dem. När mina barn var färdiga, strax före familjens barn, hoppade de ner från stolarna.

-Vänta lite, sade jag. Vi måste fråga vilka regler som gäller i den här familjen.

Mamman svarade:

-Här gör vi så att alla barn sitter kvar och väntar på varandra. Sedan får man gå ifrån.

Detta för att de erfarit att barnen annars står och hetsar varandra.

Elisabet satte sig på sin stol igen utan den minsta protest. Roland var lite mer motvillig, han ville leka med familjens skojiga katter, men lät sig lyftas upp igen. Att Elisabet godtog denna ordning ligger i linje med vilopausen på studsmattan: Så här gör man tydligen här, då gör jag det också.

En stund senare följde jag med henne in på toaletten. Där stod en pumptvål på vilken det stod Fläder&Vanilj. Jag sade ingenting om det, men Elisabet påpekade:

-Där står det vanilj! Det kan man äta.

Vid ett och ett halvt års ålder kunde ungen hela alfabetet, stora och små bokstäver. När jag sjunger för henne ur böcker, eller läser högt, så låter jag mitt finger följa texten. Nu har hon tydligen lärt sig att kombinera bokstäverna på egen hand. Det är så coolt!

Kommentarer
Postat av: Christina

Wow, grattis till Elisabet!!!

2011-07-20 @ 20:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0