Integritet

Imorse, medan familjen sov, såg jag den inspelade Hästpojken. Ett bra komplement till boken, men boken gav så mycket mera i form av tankar och anekdoter, och de där ögonblicksbilderna som jag kände igen mig så starkt i, när ens barn plötsligt ger svar på en fråga eller gör något annat som det aldrig gjort förut.

En del röster har höjts mot att filma den här pojken. De menar att hans integritet har blivit kränkt. Han har ju inte fått välja att bli världskänd!

På sätt och vis har de rätt. Men jag ser det också från ett annat håll. Otroligt många människor lär sig om hans funktionshinder, och på grund av både boken och filmen har synen på autism ändrats. Kanske är det värt en eventuell integritetskränkning? Hans föräldrar gjorde det valet.

Nu är det inte tusentals människor som läser min blogg, men då och då får jag bekräftelse på att det jag skriver är viktigt för någon. Jag har valt att hålla Elisabet lite halvanonym. Här skriver jag om henne med hennes andranamn, eftersom hon är ensam i hela Sverige om sitt tilltalsnamn. Jag lägger inte heller ut några bilder på hennes ansikte. Foton fyller ingen större funktion för det jag vill berätta, även om jag ofta frestas att visa er hur vacker hon är.

Hursomhelst - Hästpojken av Rupert Isaacson är den absolut bästa och finaste boken jag läst om autism än så länge.

Kommentarer
Postat av: mamma på 70-talet

Jag såg också filmen, och jag håller med. Jag tror inte att den skadar pojken på något sätt. Man kan tänka på, att idag är medieutbudet så enormt jämfört med för 20 år sedan. Vi översköljs med filmer, reportageandra TV-program, böcker, bloggar m.m. I det perspektivet är det få människor som ser, eller kommer att se Hästpojken. Men för dem som gör det - så kan det betyda något, lära någon något. Jag tyckte om filmen men hade svårt att se scenen när föräldrarna blev "piskade". Sådant berör mig alltid illa.

2011-07-08 @ 17:36:58
Postat av: Elisabets mamma

Piskandet såg nog mer dramatiskt ut än vad det var, det var inte lika illa att läsa om det. Tydligen hade de helt symboliskt piskat pojken också, genom att bara svepa piskan över honom, men det vågade de väl inte visa på film.

2011-07-09 @ 08:45:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0