Sångexperiment

Elisabet sjöng lite på "Hoppe hoppe hare", och jag plockade fram gitarren för att få en stunds ömsesidighet med henne. När jag bara sjunger, utan komp, så brukar hon nuförtiden omedelbart be mig sluta. "Sluta sjunga!" kommenderar hon barskt. Men när gitarren åker fram, då lyssnar hon med stora, stora ögon.

Nu sjöng jag:
Hoppe hoppe hare satt och mumsa bär
Klappa sig på magen, det var gott det här!
Fram smyger räven, tänker hoppe ta
Men Hoppe hoppe hare, skuttar ju så bra!

Sedan gav jag mig på något djärvt. Melodin är densamma som till Imse vimse spindel. Jag sjöng den direkt efter, för att se vad som hände.

Elisabet lyssnade superkoncentrerat genom hela låten. Fick sedan något fjärrskådande och frågade ut i luften:
"Var det samma?"

"Ja", sade jag. "Det var samma melodi. Men olika text. En text handlade om haren, en om spindeln."

Hon spände blicken i mig, vek sedan undan den till det där osynliga, och lät orden sjunka in så tydligt att jag såg hennes läppar röra sig. "Samma melodi, olika text."

Livet är kantat med sådana här små pärlor!

Kommentarer
Postat av: Linda

Det är de ögonblicken, pärlorna som man får plocka fram ur minnet när det är en mindre bra dag.

Kram Linda

2011-01-13 @ 20:34:00
URL: http://snurrepinn.blogspot.com
Postat av: Linda

Det är de ögonblicken, pärlorna som man får plocka fram ur minnet när det är en mindre bra dag.

Kram Linda

2011-01-13 @ 20:34:50
URL: http://snurrepinn.blogspot.com
Postat av: Ingeli

Vad mysigt! Som Linda säger, pärlor att spara. Ibland när livet är tungt så är det svårt att komma ihåg pärlorna, då är det bra att du dokumenterar dem här på bloggen!

2011-01-14 @ 09:31:10
Postat av: Christina

Underbart.

2011-01-14 @ 20:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0