Rim

För mycket länge sedan, relaterat till att hon bara är fem år, började Elisabet intressera sig för vilken bokstav ord började på. Särskilt djur, det kunde vi prata om hur länge som helst. Hon hade stenkoll på quaggor och wallabys och cikador.

Den senaste tiden har hon också börjat fråga vad orden slutar på för bokstav, och vad de rimmar på. Inte helt oväntat finns det bara ett rätt svar. "Katt" kan ju inte rimma på både "natt" och "hatt", det går bara inte! Men, det positiva är att hon själv har börjat hitta på rim.

E: Den hunden kör en taxi. Det rimmar på...
M: Maxi?
E: Nej!
M: Vad rimmar det på då?
E: Vaxi!

Men, hjälp mig nu: Vad rimmar på tuggummi???

Kommentarer
Postat av: Fru C

Jag hittade ett rimlexikon på http://rimlexikon.com/, det kanske kan vara till någon hjälp? Tyvärr verkar det inte finnas något på tuggummi. Kan det funka med ett nödrim typ inuti?

2011-01-11 @ 10:05:29
URL: http://hemmahosfruc.blogspot.com
Postat av: Trollets mamma

Kan det fungera med "bugg-flummi'", dvs så flummig som man blir av att dansa bugg? Om nu Elisabet accepterar det ordet, det är ju inte så säkert. (Det är knappt att jag accepterar det själv...)

2011-01-11 @ 10:10:20
Postat av: hj

Mitt bad var det inte ett dugg skum i!:-)

2011-01-12 @ 13:52:12
Postat av: Elisabets mamma

Tack för tips! Jag gillade bugg-flummi, och om hon hävdar att vaxi rimmar på taxi, så kanske hon köper det också. Jag skall prova nästa gång tillfälle ges!

2011-01-12 @ 19:17:48
Postat av: Christina

Blivande poet!!! Det gillar jag. Tänk vilka dikter hon ska skriva!

2011-01-12 @ 20:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0