Småsjuk

Igår var Elisabet tjock i näsan.
"Ta bort snoret", bad hon.
"Ja, det kan jag göra, men då måste jag hälla droppar i näsan", svarade jag.
Hon funderade på detta en stund.
"Vad vill du ha," frågade jag, "snor i näsan eller droppar i näsan?"
"Snor!"

Idag vaknade hon först av alla, låg och pratade en stund i sängen men kröp snart upp till mig. Hon kändes varm. En halvtimme senare var hon fortfarande varm, så då får hon vara hemma från förskolan.

En enda gång i livet har Elisabet varit ledsen när hon varit sjuk. Det var en seg influensa som både hon, jag och den då två månader gamla Roland drog på. Elisabet ville sitta blick stilla i min famn, och grät om jag så bara ändrade ställning i soffan. Alla andra sjukdomar hon haft - inte särskilt många men förkylningar, magsjuka och vattkoppor - har hon hanterat genom att ligga i sängen och titta, sova, småprata, vara stilla för sig själv. Hon verkar ändå ha det bra. Just nu ligger hon och småskrattar i pappas säng. Gumman!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0