Massage

Iris Johansson tar i sin bok upp flera frågor som hon ofta får av föräldrar till autistiska barn. En av den handlar om hur man får barnet torrt. Iris säger att det inte har något som helst med pedagogik eller psykologi att göra, utan att barnet kissar på sig handlar om att kroppen inte är mogen. För att väcka kroppen, föreslår hon att man skall massera, töja på leder på ett behagligt sätt och ha mycket närkontakt med sitt barn.

En teori så god som någon, tänkte vi och började med något vi egentligen alltid har gjort, men nu mer medvetet.

Vi lägger oss på sängen, sätter ibland på lite Boney M och bara kelar, busar, kittlar, stryker, masserar, kramas, pussas, snuffar, tumlar, är med varandra. Ibland hela familjen, ibland bara en förälder med ett barn, ibland med båda barnen i en skrattande hög. I skrivande stund är det min man som busar runt med dem. Elisabet vill att pappa skall "busa på" olika kroppsdelar, vilket innebär att han låtsas äta upp dem, och Roland hoppar på sin pappa. Dialogen mellan far och son låter såhär:

Pappa: Vem är det som hoppar på sin pappa?
Roland: Det var jag!
P: Får man hoppa på sin pappa?
R: Jaaaa!
P: Vem har sagt det?
R: Det var jag!
P: Men det betyder ju att man får killa sin pojke! Titta, Roland killar sig själv! Han killar sig själv under armen! Han killar sig själv på magen! etc

Elisabet och jag brukar ha följande dialog:
Elisabet: Fånga Elisabets mage!
Mamma: Är det här Elisabets mage? (masserar en fot)
E: Jaaaa!
M: Är det? Då fångar vi Elisabets mage!
E: Ne-ej, det var ingen mage, det var en fossing!
M: Jaså, var det! Men då tror jag att det här är Elisabets mage!
På det sättet går vi igenom hela kroppen, under lek och skratt.

Inte det sämsta sätt att träna på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0