För ett år sedan...

Julen 2006 önskade och fick jag en tio års dagbok. När jag skriver, ögnar jag ibland igeom vad som hände tidigare år samma dag. Häromdagen fick jag en påminnelse om ett litet mirakel:

På förskolan praktiserade en ung kvinna några veckor. När jag skulle hämta barnen en dag, så satt Elisabet och lekte med praktikanten. Med. Inte bredvid. De byggde med lego tillsammans. Elisabet såg då och då upp på praktikanten, sökte hennes blick och log. Det bara skimrade om henne.

Jag blev så tagen att jag fick tårar i ögonen. Det hade jag aldrig sett förut.

Praktikanten berättade att hon tidigare brukade arbeta på ett korttidshem för ungdomar med speciella behov. Kanske hade hon omedvetet tagit med sig något därifrån i sin kommunikation med Elisabet. Hon blev också tårögd när hon såg min reaktion och min gränslösa tacksamhet. Jag förklarade för henne att tyvärr måste hon nu avbryta sina studier och börja jobba på heltid med mitt barn!

Ett år sedan. På det året har det hänt så otroligt mycket.

En väninna har just konstaterat att hennes dotter troligen vuxit ifrån både ägg- och mjölkallergin. Det öppnar upp många dörrar för dem båda. För mig har det alltid varit självklart att stoppa i båda mina ungar alla sorters mat. Jag har inte hållit andan när de har ätit en bulle penslad med ägg, bara för att se om de tål den, och jag har inte jublat av lättnad när de inte blir sjuka av en viss sorts mat. Likaså är det självklart för oss att våra barn sover på natten. Men de här glimtarna av vördnad, av lycka, är värdefulla var de än hämtas. En hel natts sömn. En uppäten bulle. Eller en stund av ömsesidighet.

Kommentarer
Postat av: Åsa

jag blir tårögd av glädje av att läsa ditt inlägg..vet ej vad jag ska säga mer än underbart

varma kramar Åsa

2011-02-24 @ 09:23:23
URL: http://livetsvackrating.blogg.se/
Postat av: Christina

Jag kan bara hålla med... jag får tårar i ögonen. Som jag ofta får av dina berättelser. Tänk att vardagen kan vara så fin.

2011-02-26 @ 15:45:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0