En annan verklighet - om barn med autism av Karin Axeheim

Egentligen är jag inte så intresserad av mer fackliknande böcker, men den här åkte med av bara farten i torsdags. Tryckt 1999 är den redan ganska inaktuell. Jag skummade lite i början, och när mina ögon föll på texten Förändringar är problem för alla personer med autism så insåg jag att det här inte är en bok för mig. Antingen har inte Elisabet autism, eller så har boken fel, och då finns det inget incitament att fortsätta läsa.

Men här och var finns dikter insprängda, och denna tyckte jag om:

Även om man är autistisk
är man först och främst en människa,
men man är en främling.
Det betyder
att det som är normalt för andra människr
är icke normalt för mig
och vad som är normalt för mig
är icke normalt för en rymdvarelse
utan en orienteringsmanual.
Min personlighet är intakt.
Min självmedvetenhet är avskild.
Jag finner stort värde och mening i min tillvaro
och jag har ingen önskan om att bli botad från att vara mig själv.
Om du vill hjälpa mig
försök då inte ändra mig för att tillfredsställa omvärlden.
Bjud mig den rättvisa att du möter mig på mina premisser
i ett erkännande av att vi är lika främmande för varandra.
Mitt sätt att vara är inte bara en dålig kopia av dig.
Ställ frågor till dina antaganden.
Beskriv dina mål.
Samarbeta med mig i ett försök att bygga fler broar mellan oss.

Jim Sinclair, översatt av Karin Axeheim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0