Steg för steg

Igår åkte jag och barnen till mina föräldrar. Tåg till Stockholm, sedan byte på centralstationen med allt vad det innebär, och ytterligare två timmar på tåget. Inga som helst problem! Elisabet höll nöjt i lillebrors paraplyvagn och lät sig stuvas in i hissar och klev själv både på och av tågen.

Pappa hade packat med lite matsäck, bland annat en påse med små kexsnacks. Då passade jag på att öva former och kategorier med barnen. Ville de ha ett runt kex, så måste de säga att den runda också är en cirkel. Trekanten är också en triangel. Och en mycket viktig kategori lärde sig Elisabet med rekordfart: Klöver, hjärter, ruter och spader! Bra kex.

En stund in på resan sade Elisabet:
-Det kom bajs.
Hon berättade det för mig! Ja!
När hon var liten, innan Roland föddes, så berättade hon sådant här. Hon sökte upp närmaste vuxen, klappade till på stjärten och sade "Jajamen!". Så sade nämligen vi när vi kikade i blöjan, "Har du bajsat? Jajamen!"

Lite småsnorig är hon också, och snörvlade och snörvlade. Mormor räckte henne en näsduk och föreslog att hon skulle snyta sig - och det gjorde hon! Aldrig har jag sett henne göra det förut!

Berusad av framgångarna köpte jag idag två stora bitar plastad frotté, och tänkte att nu är det dags att låta henne sova utan blöja. Men ikväll kändes hon lite varm och dämpad, och det är väl inte den bästa förutsättningen för att börja med nya övningar. Kanske imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0