Sista kurstillfället

Idag handlade kursen delvis om motorik, delvis om vilket stöd vi kan få av samhället.

Hos barn inom autismspektrat är det vanligt med motoriska problem. Utvecklingen kan vara försenad och ojämn, särskilt om de dessutom har en utvecklingsstörning. De allra flesta når emellertid de viktigaste milstolparna - att sitta, krypa, resa sig, stå och gå.

Motoriska problem kan se ut så här:
* stelt rörelsemönster
* sensoriska och perceptuella svårigheter, till exempel kan det vara svårt att gå på ett ojämnt underlag för att ögat inte kan tolka hur man bör sätta fötterna. Cykla kan också vara läskigt!
* låg muskeltonus, det vill säga, musklerna arbetar inte som de skall. Vanligt är att musklerna i bål och rygg är för avspända, så att man har en säckig hållning och blir instabil
* försenad motorisk utveckling i tidig ålder
* svårigheter med imitation, för att intresset att imitera saknas
* svårt med motorisk planering - när man måste göra flera saker i en rad för att uppnå ett resultat
* finmotoriska svårigheter
* dyspraxi, när man inte förstår vad man skall göra med ett objekt, till exempel hur man trär en synål eller öppnar ett lock
* balanssvårigheter
* kooridnationsvårigheter
* bristande uthållighet (vilket hänger ihop med brist på motivation)
* aktivitetsreglering, att det kan vara svårt att hitta balansen mellan att göra för mycket och för lite av något

Förutsättningar för fysisk aktivitet är
* motoriska förmågor
* förståelse för aktiviteten
* motivation

Man kan öka förståelsen genom att berätta, visa, be något annat barn visa, använda bildstöd, prompta till exempel.

Belöningen kan vara intern, att man själv mår bra av aktiviteten, eller extern.

Bildstöd är bra att använda när till exempel en ny fysisk lek skall läras in. Man måste också lägga sig på rätt nivå så att det inte blir för avancerat, ge enkla och tydliga instruktioner, inte vara för pratig, vara en motorisk förebild och kanske prompta, repetera instruktionerna, berömma ansatsen och inte resultatet, öva mycket och ha ett tydligt slut på aktiviteten.

Hjälpdelen berättar jag mer om senare, nu är det dags att hämta barnen på dagis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0